• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

”Vi bara har kul liksom” En intervjustudie om estetiska lärprocesser och hur de kan påverka den inre motivationen

Abstract
Sammanfattning Mitt syfte är att med studien försöka ta reda på hur man kan inkludera estetiska lärprocesser i den normativa undervisningen. Syftet är vidare att undersöka om, och i så fall på vilket sätt, de estetiska lärprocesserna bidrar till elevernas inre motivation. Jag har ställt mig frågor som: ”Hur arbetar de intervjuade lärarna med estetiska lärprocesser i klassrummet, vilka formspråk och metoder för inkludering använder de?” och ”uppfattar de intervjuade lärarna att de estetiska lärprocesserna bidrar till elevernas inre motivation? på vilket sätt uppfattar de i så fall det? och varför tror de att de gör det?” Jag har valt att använda mig av samtalsintervju som metod för insamling av empiri. Jag har varit på en skola i Göteborg och intervjuat två lärare och två elever. Empirin hämtas främst från svaren i lärarintervjuerna. Elevintervjuerna är där för att jämföras med lärarnas uppfattningar. Båda de intervjuade lärarna arbetar med estetiska lärprocesser i undervisningen. De lyfter fram vikten av att, vid lärande, använda hela kroppen och olika sinnen vid lärande. Bland annat arbetar en av dem med en musikal och låter mycket av arbetet kretsa däri. De båda intervjuade lärarna belyser framförallt att eleverna tycker att det är ett roligt arbetssätt. Även klassens sammanhållning tas upp som ett positivt resultat av de estetiska lärprocesserna. De båda intervjuade eleverna är också positiva till metoderna. Flertalet forskare har lyft fram estetiska lärprocessers positiva inverkan på motivationen. Andra forskare talar om motivationens vikt för att kunna ta till sig kunskap. Slutligen anser jag att studien är av relevans för yrket då den belyser motivationens vikt för lärandet och hur man kan använda sig av de estetiska lärprocesserna för att nå dit.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/37577
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
gupea_2077_37577_1.pdf (2.386Mb)
Date
2014
Author
Köhl, Matilda
Keywords
Estetiska lärprocesser
drama
musik
bild
inre m
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV