”Vi bara har kul liksom” En intervjustudie om estetiska lärprocesser och hur de kan påverka den inre motivationen
Sammanfattning
Sammanfattning
Mitt syfte är att med studien försöka ta reda på hur man kan inkludera estetiska lärprocesser i den normativa
undervisningen. Syftet är vidare att undersöka om, och i så fall på vilket sätt, de estetiska lärprocesserna bidrar till
elevernas inre motivation. Jag har ställt mig frågor som: ”Hur arbetar de intervjuade lärarna med estetiska
lärprocesser i klassrummet, vilka formspråk och metoder för inkludering använder de?” och ”uppfattar de intervjuade
lärarna att de estetiska lärprocesserna bidrar till elevernas inre motivation? på vilket sätt uppfattar de i så fall det? och
varför tror de att de gör det?”
Jag har valt att använda mig av samtalsintervju som metod för insamling av empiri. Jag har varit på en skola i
Göteborg och intervjuat två lärare och två elever. Empirin hämtas främst från svaren i lärarintervjuerna.
Elevintervjuerna är där för att jämföras med lärarnas uppfattningar.
Båda de intervjuade lärarna arbetar med estetiska lärprocesser i undervisningen. De lyfter fram vikten av att, vid
lärande, använda hela kroppen och olika sinnen vid lärande. Bland annat arbetar en av dem med en musikal och låter
mycket av arbetet kretsa däri. De båda intervjuade lärarna belyser framförallt att eleverna tycker att det är ett roligt
arbetssätt. Även klassens sammanhållning tas upp som ett positivt resultat av de estetiska lärprocesserna. De båda
intervjuade eleverna är också positiva till metoderna.
Flertalet forskare har lyft fram estetiska lärprocessers positiva inverkan på motivationen. Andra forskare talar om
motivationens vikt för att kunna ta till sig kunskap. Slutligen anser jag att studien är av relevans för yrket då den
belyser motivationens vikt för lärandet och hur man kan använda sig av de estetiska lärprocesserna för att nå dit.
Examinationsnivå
Student essay
Samlingar
Fil(er)
Datum
2014Författare
Köhl, Matilda
Nyckelord
Estetiska lärprocesser
drama
musik
bild
inre m
Språk
sv