• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Hur elevers attityd och förmåga till självbedömning påverkas av arbetet med Europeisk språkportfolio

Abstract
Studiens syfte var att undersöka om arbete med Europeisk språkportfolio (ESP) påverkar elevers självbedömning. En undersökning med både kvantitativa och kvalitativa inslag genomfördes för att svara på de två frågeställningarna Påverkas några elevers förmåga till självbedömning i engelska efter arbete med Europeisk språkportfolio? samt Påverkas några elevers attityd till självbedömning i engelska efter arbete med Europeisk språkportfolio? Formen av undersökningen var en metodtriangulering med följande delar: engelsk läsförståelse i det interaktiva språktestet DIALANG, en enkätstudie och en intervjustudie. Studien genomfördes i två gymnasieklasser från två olika skolor. Den ena klassen hade inte arbetat med självbedömning medan den andra klassen hade arbetat med Europeisk språkportfolio under två år. Resultatet visar att det inte finns någon större skillnad i förmåga till självbedömning mellan eleverna som inte hade arbetat med Europeisk språkportfolio och eleverna som hade arbetat med Europeisk språkportfolio. Vissa indikationer finns dock på att eleverna som hade arbetat med Europeisk språkportfolio tänker på sin egen kunskapsutveckling i engelska i mer aktiva termer än eleverna som inte hade arbetat med Europeisk språkportfolio. Någon större skillnad i attityd till självbedömning mellan de båda elevgrupperna kan inte urskiljas. Av didaktisk relevans är de resultat som visar att eleverna i undersökningen i stort är positiva till självbedömning och förstår dess betydelse för sin egen kunskapsutveckling. Resultatet stödjer de teorier som understryker vikten av kontinuerlig feedback från lärare, till exempel på självbedömningschecklistor i Europeisk språkportfolio, för att eleverna ska känna sig motiverade att arbeta med dem. Avslutningsvis belyser resultatet att självbedömningsuppgifter av den typ som finns i Europeisk språkportfolio bör integreras i den vanliga engelskundervisningen för att elever ska ta sig tid att utföra dem.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/3786
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
HT06-2611-230.pdf (246.3Kb)
Date
2007
Author
Cox, Susanne
Jullia, Eva
Keywords
Europeisk språkportfolio
självbedömning,
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV