• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Hur elevers attityd och förmåga till självbedömning påverkas av arbetet med Europeisk språkportfolio

Sammanfattning
Studiens syfte var att undersöka om arbete med Europeisk språkportfolio (ESP) påverkar elevers självbedömning. En undersökning med både kvantitativa och kvalitativa inslag genomfördes för att svara på de två frågeställningarna Påverkas några elevers förmåga till självbedömning i engelska efter arbete med Europeisk språkportfolio? samt Påverkas några elevers attityd till självbedömning i engelska efter arbete med Europeisk språkportfolio? Formen av undersökningen var en metodtriangulering med följande delar: engelsk läsförståelse i det interaktiva språktestet DIALANG, en enkätstudie och en intervjustudie. Studien genomfördes i två gymnasieklasser från två olika skolor. Den ena klassen hade inte arbetat med självbedömning medan den andra klassen hade arbetat med Europeisk språkportfolio under två år. Resultatet visar att det inte finns någon större skillnad i förmåga till självbedömning mellan eleverna som inte hade arbetat med Europeisk språkportfolio och eleverna som hade arbetat med Europeisk språkportfolio. Vissa indikationer finns dock på att eleverna som hade arbetat med Europeisk språkportfolio tänker på sin egen kunskapsutveckling i engelska i mer aktiva termer än eleverna som inte hade arbetat med Europeisk språkportfolio. Någon större skillnad i attityd till självbedömning mellan de båda elevgrupperna kan inte urskiljas. Av didaktisk relevans är de resultat som visar att eleverna i undersökningen i stort är positiva till självbedömning och förstår dess betydelse för sin egen kunskapsutveckling. Resultatet stödjer de teorier som understryker vikten av kontinuerlig feedback från lärare, till exempel på självbedömningschecklistor i Europeisk språkportfolio, för att eleverna ska känna sig motiverade att arbeta med dem. Avslutningsvis belyser resultatet att självbedömningsuppgifter av den typ som finns i Europeisk språkportfolio bör integreras i den vanliga engelskundervisningen för att elever ska ta sig tid att utföra dem.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/3786
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
HT06-2611-230.pdf (246.3Kb)
Datum
2007
Författare
Cox, Susanne
Jullia, Eva
Nyckelord
Europeisk språkportfolio
självbedömning,
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV