Hur elevers attityd och förmåga till självbedömning påverkas av arbetet med Europeisk språkportfolio
Sammanfattning
Studiens syfte var att undersöka om arbete med Europeisk språkportfolio (ESP) påverkar elevers
självbedömning.
En undersökning med både kvantitativa och kvalitativa inslag genomfördes för att svara på de två
frågeställningarna Påverkas några elevers förmåga till självbedömning i engelska efter arbete med Europeisk
språkportfolio? samt Påverkas några elevers attityd till självbedömning i engelska efter arbete med Europeisk
språkportfolio? Formen av undersökningen var en metodtriangulering med följande delar: engelsk läsförståelse i
det interaktiva språktestet DIALANG, en enkätstudie och en intervjustudie.
Studien genomfördes i två gymnasieklasser från två olika skolor. Den ena klassen hade inte arbetat med
självbedömning medan den andra klassen hade arbetat med Europeisk språkportfolio under två år.
Resultatet visar att det inte finns någon större skillnad i förmåga till självbedömning mellan eleverna som inte
hade arbetat med Europeisk språkportfolio och eleverna som hade arbetat med Europeisk språkportfolio. Vissa
indikationer finns dock på att eleverna som hade arbetat med Europeisk språkportfolio tänker på sin egen
kunskapsutveckling i engelska i mer aktiva termer än eleverna som inte hade arbetat med Europeisk
språkportfolio. Någon större skillnad i attityd till självbedömning mellan de båda elevgrupperna kan inte
urskiljas.
Av didaktisk relevans är de resultat som visar att eleverna i undersökningen i stort är positiva till självbedömning
och förstår dess betydelse för sin egen kunskapsutveckling. Resultatet stödjer de teorier som understryker vikten
av kontinuerlig feedback från lärare, till exempel på självbedömningschecklistor i Europeisk språkportfolio, för
att eleverna ska känna sig motiverade att arbeta med dem. Avslutningsvis belyser resultatet att
självbedömningsuppgifter av den typ som finns i Europeisk språkportfolio bör integreras i den vanliga
engelskundervisningen för att elever ska ta sig tid att utföra dem.
Examinationsnivå
Student essay
Samlingar
Fil(er)
Datum
2007Författare
Cox, Susanne
Jullia, Eva
Nyckelord
Europeisk språkportfolio
självbedömning,
Språk
sv