• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Barn i behov av särskilt stöd - En litteraturstudie över inkluderingsarbetet i förskolan.

Abstract
Enligt Skolverket (010) ska alla barn oavsett behov få tillgång till en likvärdig förskola. Syfte och frågor grundar sig i ovanstående värdegrund. Syftet med denna litteraturstudie är att få en bild av hur barn i behov av särskilt stöd inkluderas i förskolans dagliga verksamhet och hur pedagoger arbetar mot en inkluderande miljö. Studien syftar också till att se hur styrningen av förskolan påverkar inkluderingsarbetet. Vidare i denna litteraturöversikt presenteras inkluderingsarbetet i förskolan utifrån ett sociokulturellt perspektiv. Frågeställningar: - Hur kan pedagoger arbeta inkluderande i förskolan? - Hur kan verksamheten anpassas för barn i behov av särskilt stöd? - Hur påverkas inkluderingsarbetet av styrningen av förskolan? Studien är en litteraturöversikt över tidigare forskning kring inkludering av barn i behov av särskilt stöd. Urvalskriterier för använd forskning är att studierna ska vara gjorda i Norden, mellan årtalen 001-014 samt överrensstämma med vårt syfte och våra frågeställningar. I resultatet används avhandlingar och artiklar. Studien är systematisk och vilar på vetenskaplig grund. Utifrån resultatet i denna studie kan tre teman kring inkludering i förskolan urskiljas. Det första temat är pedagogernas roll i inkluderingsarbetet. Det andra temat fokuserar på verksamheten och den inkluderande miljön. Det tredje är styrningen och hur verksamheten är utformad.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/37972
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
gupea_2077_37972_1.pdf (694.2Kb)
Date
2014
Keywords
Inkludering
barn i behov av särskilt stöd
delakt
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV