Barn i behov av särskilt stöd - En litteraturstudie över inkluderingsarbetet i förskolan.
Sammanfattning
Enligt Skolverket (010) ska alla barn oavsett behov få tillgång till en likvärdig förskola.
Syfte och frågor grundar sig i ovanstående värdegrund. Syftet med denna litteraturstudie är att
få en bild av hur barn i behov av särskilt stöd inkluderas i förskolans dagliga verksamhet och
hur pedagoger arbetar mot en inkluderande miljö. Studien syftar också till att se hur
styrningen av förskolan påverkar inkluderingsarbetet. Vidare i denna litteraturöversikt
presenteras inkluderingsarbetet i förskolan utifrån ett sociokulturellt perspektiv.
Frågeställningar:
- Hur kan pedagoger arbeta inkluderande i förskolan?
- Hur kan verksamheten anpassas för barn i behov av särskilt stöd?
- Hur påverkas inkluderingsarbetet av styrningen av förskolan?
Studien är en litteraturöversikt över tidigare forskning kring inkludering av barn i behov av
särskilt stöd. Urvalskriterier för använd forskning är att studierna ska vara gjorda i Norden,
mellan årtalen 001-014 samt överrensstämma med vårt syfte och våra frågeställningar. I
resultatet används avhandlingar och artiklar. Studien är systematisk och vilar på vetenskaplig
grund.
Utifrån resultatet i denna studie kan tre teman kring inkludering i förskolan urskiljas. Det
första temat är pedagogernas roll i inkluderingsarbetet. Det andra temat fokuserar på
verksamheten och den inkluderande miljön. Det tredje är styrningen och hur verksamheten är
utformad.
Examinationsnivå
Student essay
Samlingar
Fil(er)
Datum
2014Nyckelord
Inkludering
barn i behov av särskilt stöd
delakt
Språk
sv