Show simple item record

dc.contributor.authorKarlsson, Johannaswe
dc.contributor.authorSvensson, Helenswe
dc.date.accessioned2007-05-08T13:17:49Z
dc.date.available2007-05-08T13:17:49Z
dc.date.issued2007swe
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/3818
dc.description.abstractSyftet med vår uppsats var att jämföra hur matematiklärare för årskurs tre förhåller sig till aktuella styrdokument. Frågeställningarna var vilka strategier/metoder lärarna använder för att eleverna ska kunna nå de nationella målen för matematik i årskurs fem? Hur lärarna förhåller sig till styrdokumenten? Hur möjliggör matematiklärarna kontinuitet i elevernas kunskapsutveckling? Hur säger sig lärarna arbeta för en skola för alla? Vi valde att intervjua sex lärare samt att ta del av litteratur inom området. Resultatet visade att det finns många olika faktorer som påverkar lärarnas sätt att undervisa inom matematik men att lärarens inställning till styrdokument och andra ramar är av stor betydelse. Trots att det finns nationella direktiv kunde vi se stora skillnader i lärarnas sätt att bedriva sin matematikundervisning. Vi anser att de styrdokument som anger riktlinjerna för skolans verksamhet ska ses som en hjälp för lärarna. Så att de kan hjälpa eleverna att utvecklas för att på sikt kunna uppnå de nationella målen och därigenom ha tillägnat sig tillräckliga kunskaper för att klara sig i samhället. De nationella målen ska inte ses som en kravgräns vid en viss ålder, de ska vara en hjälp för eleverna att rustas för samhället.swe
dc.language.isosvswe
dc.subjectmatematikundervisningswe
dc.subjectstyrdokumentswe
dc.subjectindividanpassswe
dc.titleEn intervjustudie med sex matematiklärare i årskurs tre om deras förhållningssätt till styrdokumentenswe
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawswe
dc.type.uppsokCswe
dc.contributor.departmentGöteborg University/Department of Sociologyeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Sociologiska institutionenswe
dc.type.degreeStudent essayswe


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record