• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education and special education / Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, IPS (2010-)
  • Magisteruppsatser (IPS)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education and special education / Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, IPS (2010-)
  • Magisteruppsatser (IPS)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Skrivutvecklande arbetssätt - en intervention i grundsärskolan

Sammanfattning
Syfte Studiens syfte är att bidra med kunskap om hur elever i en särskolekontext kan stödjas i sin skrivutveckling genom ett förändrat arbetssätt. Kan ett förändrat arbetssätt i form av en modellerande undervisning i en socio-kulturell kontext, och med bildstöd och skrivmallar, stödja elevers förutsättningar att formulera och överföra sina tankar till skrift? Teori Den teoretiska utgångspunkten är det sociokulturella perspektivet på lärande där lärande sker i en social kontext och i samspel med andra människor där elevens proximala utvecklingszon utmanas. Metod Studien ingår inom det specialpedagogiska verksamhetsområdet och har en samhällsvetenskaplig relevans. Ansatsen är övervägande kvantitativ då den avser att mäta effekten av en intervention men det finns kvalitativa inslag då effektens storlek mäts genom en jämförande för- och eftertest i form av en lärarskattning av elevers texter. Slutsatser Effekten av interventionen visar på ett positivt resultat. En post-test visade att lärarna skattade en ökad skrivförmåga hos eleverna mellan 12.9 % och 14.3 % beroende på vilken genre texterna skrevs i.
Examinationsnivå
Student Essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/38334
Samlingar
  • Magisteruppsatser (IPS)
Fil(er)
gupea_2077_38334_1.pdf (782.8Kb)
Datum
2015-02-25
Författare
Karlsson, Anders
Nyckelord
specialpedagogik
skrivutveckling
skrivförmåga
modellerande
skrivmallar
bildstöd
inlärningssvårigheter
grundsärskola
intervention
Serie/rapportnr.
Magisteruppsats
HT14 LLU600:5
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV