Visa enkel post

dc.contributor.authorKarlsson, Anders
dc.date.accessioned2015-02-25T10:17:30Z
dc.date.available2015-02-25T10:17:30Z
dc.date.issued2015-02-25
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/38334
dc.description.abstractSyfte Studiens syfte är att bidra med kunskap om hur elever i en särskolekontext kan stödjas i sin skrivutveckling genom ett förändrat arbetssätt. Kan ett förändrat arbetssätt i form av en modellerande undervisning i en socio-kulturell kontext, och med bildstöd och skrivmallar, stödja elevers förutsättningar att formulera och överföra sina tankar till skrift? Teori Den teoretiska utgångspunkten är det sociokulturella perspektivet på lärande där lärande sker i en social kontext och i samspel med andra människor där elevens proximala utvecklingszon utmanas. Metod Studien ingår inom det specialpedagogiska verksamhetsområdet och har en samhällsvetenskaplig relevans. Ansatsen är övervägande kvantitativ då den avser att mäta effekten av en intervention men det finns kvalitativa inslag då effektens storlek mäts genom en jämförande för- och eftertest i form av en lärarskattning av elevers texter. Slutsatser Effekten av interventionen visar på ett positivt resultat. En post-test visade att lärarna skattade en ökad skrivförmåga hos eleverna mellan 12.9 % och 14.3 % beroende på vilken genre texterna skrevs i.sv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseriesMagisteruppsatssv
dc.relation.ispartofseriesHT14 LLU600:5sv
dc.subjectspecialpedagogiksv
dc.subjectskrivutvecklingsv
dc.subjectskrivförmågasv
dc.subjectmodellerandesv
dc.subjectskrivmallarsv
dc.subjectbildstödsv
dc.subjectinlärningssvårighetersv
dc.subjectgrundsärskolasv
dc.subjectinterventionsv
dc.titleSkrivutvecklande arbetssätt - en intervention i grundsärskolansv
dc.typeTexteng
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokH1
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of education and special educationeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogikswe
dc.type.degreeStudent Essayeng


Filer under denna titel

Thumbnail

Dokumentet tillhör följande samling(ar)

Visa enkel post