• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Swedish / Institutionen för svenska språket (-2021)
  • Kandidatuppsatser (Department of Swedish / Institutionen för svenska språket)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Swedish / Institutionen för svenska språket (-2021)
  • Kandidatuppsatser (Department of Swedish / Institutionen för svenska språket)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Den absolut hetaste språkriktighetsfrågan: Dom. En korpusundersökning av de, dem, dom och di i tre olika genrer.

Sammanfattning
Sedan 1950-talet har pronomenet dom, både i skrift- och talspråk, väckt känslor och diskussion bland språkvetare, svensklärare och språkintresserad allmänhet i Sverige. Dom-formen anses idag vanlig i talspråk, men frågan ifall det är korrekt att använda formen istället för de språktekniskt korrekta kasusdistinktionerna de och dem även i skrift, är fortfarande aktuell idag. Dom-frågan ses nämligen som ”den absolut het-aste språkriktighetsfrågan för närvarande” (Rasper 2014). Denna uppsats syftar till att undersöka språkriktighetsfrågan med hjälp av kor-pussökningar för att eventuellt kunna ge nytt ljus åt diskussionen genom att presen-tera hur fördelningen ser ut i nuläget i olika genrer. För att utreda mina forsknings-frågor har jag genomfört sökningar på de fyra pronomenen: de, dem, dom och di, med hjälp av Språkbankens konkordansverktyg Korp. Materialet består av tre text-samlingar från år 2000 och framåt som i olika stor utsträckning representerar dels texter som ligger nära skriftspråkskonventionerna, dels texter med mer talspråkliga drag: akademiska texter, tidningstexter och texter från sociala medier. Enligt min undersökning är användningen av dom-formen beroende på genre och mina didaktiska slutsatser efter genomförd undersökning är att det finns argument både för att behålla kasusdistinktionen de och dem och för att tillåta en användning av dom-formen i svenskundervisningen.
Examinationsnivå
Student essay
Övrig beskrivning
Interdisciplinärt examensarbete inom lärarprogrammet, LSV410 15 hp Ämne: Svenska språket Termin: HT 2014 Handledare: Peter Andersson
URL:
http://hdl.handle.net/2077/38340
Samlingar
  • Kandidatuppsatser (Department of Swedish / Institutionen för svenska språket)
Fil(er)
gupea_2077_38340_1.pdf (850.5Kb)
Datum
2015-02-25
Författare
Sahlberg, Emilie
Nyckelord
personliga pronomen
språkriktighet
skolämnet svenska
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV