Lärarutbildningsnämnden (2010-): Recent submissions
Now showing items 201-220 of 676
-
Att öppna nya dörrar. En intervjustudie där teaterlärare resonerar kring konstnärliga och pedagogiska aspekter av undervisningn
(2018)Denna studie syftar till att få fördjupad kunskap i hur teaterlärare resonerar kring sin undervisning i förhållande till de konstnärliga och pedagogiska aspekterna av teaterämnet inom gymnasieskolan. Genom fem semistrukturerade ... -
Matematiska bevis – Gymnasielärares tankar och uppfattningar
(2018)The aim of this quantitative study is to investigate Swedish upper secondary school teachers’ perception and thoughts concerning mathematical proofs. Four teachers working at the natural science and technology programmes ... -
Körsång i skolan – en arena för utmaningar
(2018)Abstrakt Föreliggande studie undersöker och problematiserar hur gymnasieelever talar om och därmed konstruerar skolämnet körsång. Studien har genomförts med en kvalitativ metod i form av tre fokusgruppsamtal med gymnasieelever ... -
Innan polletten trillar ner – En studie om matematisk begreppsbildning
(2018)Syftet med denna studie är att undersöka elevers mentala bilder av begreppen funktioner och förstaderivata, samt deras förståelse av hur en funktionsgraf hänger samman med tillhörande förståderivatas graf. För ... -
"Estet känns som en jävla lek". En fokusgruppstudie kring talet om kunskap och det estetiska programmet
(2018)Syftet med föreliggande studie är att undersöka hur elever i årskurs nio talar om kunskap och det estetiska programmet med inriktning teater. Detta för att undersöka orsaker till att antalet sökande till det estetiska ... -
Tyst läsning i skolan. Observationer och intervjuer av elever i årskurs 3
(2018)Nyckelord: Tyst läsning, läsutveckling, läs- och skrivsvårigheter, The simple view of reading, Matteuseffekten. Abstract Titel: Tyst läsning i skolan – observationer och intervjuer av elever i årskurs 3. Syftet ... -
Skolverkets bedömningsstöd i matematik för årskurs 1 - en multipel fallstudie i två kommuner
(2018)Nyckelord: Skolverkets bedömningsstöd i matematik, systematiskt kvalitetsarbete, kartläggning, tidiga insatser, matematiksvårigheter Abstract Syfte Studiens syfte har varit att synliggöra det arbete som sker på ... -
”Jag har prov imorgon – kan du hjälpa mig?” – En kategorisering av frågorna till Mattecoach på nätet och en jämförelse med resultat på nationella prov i matematik
(2018)Gymnasiematematiken behandlar flera olika områden av matematik och att elever har mer eller mindre svårt för vissa av dessa områden är inte svårt att tro. Många elever använder dessutom någon form av läxhjälp. En av dessa ... -
Elever som inte kan bråka bra nog – En kvantitativ studie om gymnasieelevers missuppfattningar av bråk
(2018)This study aims to highlight what kind of misconceptions students show when solving problems and tasks involving fractions amongst Swedish students in upper secondary school. The purpose of the study is to get an idea of ... -
Skönlitteratur i skolan – en studie om hur skönlitteratur används i läsundervisningen
(2018)Uppsatsen har som syfte att tydliggöra hur lärare och elever använder skönlitteraturen samt hur läsning av skönlitteraturen uppfattas av de samma. Frågeställningar som behandlas i uppsatsen är: Hur används skönlitteraturen ... -
Muntlig kommunikation i nationella prov i matematik – En kvalitativ studie utifrån lärarperspektiv och elevperspektiv
(2018)The purpose of this study is to investigate and analyse both upper secondary math teachers’ and students’ points of view when it comes to oral communication in the national test in mathematics. The study was conducted using ... -
Lärares tankar om specialpedagogens roll i skolan: Överlappande professioner
(2018)Abstract Den specialpedagogiska verksamheten i svenska skolor har gått från specialundervisning utanför klassrummet mot en ambition att utveckla verksamheten så att fler elever får det stöd de behöver i sin vanliga klass. ... -
Specialpedagogiska insatser utifrån Skolverkets bedömningsstöd i läs- och skrivutveckling. En intervjustudie med sex speciallärare och special pedagoger
(2018)Abstract För att tidigt uppmärksamma elevers läsförståelse införde regeringen ett nytt kunskapskrav i svenska och svenska som andraspråk i årskurs 1 från och med den 1 juli 2016. I samband med detta presenterades också ... -
Elevhälsans arbete arbete med heder
(2018)Syfte: Studiens syfte har varit att undersöka hur olika professioner i elevhälsan ser på sitt arbete kring heder. Hur de samverkar med varandra och med externa aktörer, vilka samverkansstrategier de använder sig av och ... -
Teachers’ Conceptions of Using Peer Assessment of Oral Language Skills A Qualitative Study from a Swedish EFL Perspective
(2018)Although the amount of research on peer assessment has increased over the last three decades, peer assessment of oral language skills, and teachers’ conceptions of using it is still underexplored. Furthermore, there is a ... -
Sambandet mellan formativ bedömning i skrivprocessen och elever i skrivsvårigheter Sambandet mellan formativ bedömning i skrivprocessen och elever i skrivsvårigheter En kvalitativ intervjustudie av några lärares erfarenheter och arbetssätt
(2018)Abstract Syfte: Syftet med vår studie var att undersöka på vilket sätt några svensklärare på högstadiet arbetar med och vilken erfarenhet de har av formativ bedömning i skrivprocessen avseende elever i skrivsvårigheter. Teori: ... -
Multilingual = Multidyslexic? Methods and Implications of Investigating Dyslexia in Three L2 English Speaker
(2018)Abstract There is plenty of research in the field on native English speakers with dyslexia, but there seems to be no research regarding dyslexic L2 speakers of English. Research has shown that there are linguistic differences ... -
Teachers’ Conception of Learner Self-assessment. A Qualitative Interview Study with Seven Teachers of English in a Swedish Upper-secondary School
(2018)The aim of this study is to shed light on EFL teachers’ perspective on learner self-assessment as the field is lacking teachers’ voices regarding this research issue and non-existent in the Swedish context even if it is ... -
Möjligheter, begränsningar och framtid En intervjustudie av fyra elever med språkstörning Möjligheter, begränsningar och framtid En intervjustudie av fyra elever med språkstörning Möjligheter, begränsningar och framtid En intervjustudie av fyr
(2018)Språkstörning är en komplex diagnos som innefattar olika språkliga delar som eleven kan ha svårigheter inom. Svårigheter att förstå och kommunicera för med sig att eleven ofta hamnar i konflikt med sin omgivning, eller ... -
Läromedlens dramatik. En läromedelsstudie om legitimeringen av dramatiker och dramatiska verk i gymnasiets svenskämne
(2018)The purpose of this study is to investigate the legitimation of dramatics in upper secondary schools textbooks for the Swedish subject. This study will show how the dramatic genre is represented in textbooks in relation ...