Lärarutbildningsnämnden (2010-): Recent submissions
Now showing items 221-240 of 676
-
The Classic Dilemma: EFL Teachers' Attitudes, Motivations and Methods When Teaching Literature
(2018)As the communicative approach to language learning is adopted throughout Europe, the value of some aspects of foreign language teaching is put to question. One of these aspects is the study of literature and literary canons. ... -
"Choose the best alternative in each case": A Task Analysis of Two EFL Textbooks Used in Swedish Upper Secondary School
(2018)Textbooks are widely used in education and they often claim to include certain content or to adopt specific approaches. In the Swedish context, EFL textbooks often claim to be designed based on the English syllabi and to ... -
Medborgaren som hittade kontrollen. Svenskämnet och den intermedierade kontrollen i spelen Hellblade: Senua’s Sacrifice och What remains of Edith Finch
(2018)This paper analyses sequences from the games Hellblade: Senuas sacrifice and What remains of Edith Finch. This paper investigates how the games promote what Martha Nussbaum calls narrative imagination, it also examines the ... -
Intercultural Competence in Swedish EFL Teaching: An Attitudinal Study on Teachers’ Beliefs
(2018)In a multicultural society and in a globalised world, it is essential that Swedish education aims to develop students’ Intercultural Competence (IC). This would enable students to meet other cultures without prejudice and ... -
EFL Students and Fiction: A quantitative study investigating fiction reading motivation of upper secondary students in Sweden and New Zealand
(2018)Motivation is one of the most vital aspects of education. In the EFL context, it is considered a key factor for second language learning and for developing reading skills and proficiency. As part of the Swedish syllabus ... -
Perceptions of Oral Communication in English: Newly Arrived Students at the Language Introduction Program in Sweden
(2018)In recent years, the reception of refugees in Sweden has contributed to multicultural classrooms in Sweden. Newly arrived students have different experiences of teaching since they originate from different countries and ... -
The comprehensibility of reading texts in National Tests in English. A quantitative study of Swedish EFL learners’ vocabulary size and lexical coverage
(2018)Previous research has indicated a positive correlation between vocabulary size and reading comprehension (Grabe, 2009; Hu & Nation, 2000; Laufer, 1989; Laufer, 1992; Stæhr, 2008). Over the past decade, statistics have shown ... -
"Om något jag gör frivilligt skulle bli till skolarbete skulle jag förmodligen sluta gilla det". Fyra svensklärares och deras elevers attityder till läsundervisning i förhållande till elevers fritidsläsning
(2018)Throughout the last two centuries, the school’s relationship towards popular culture has varied. The school’s stance has differed from exclusion of popular culture to “vaccinate” against it and finally to include it in the ... -
En kompensatorisk litteraturundervisning? En intervjustudie om svensklärares legitimeringar av läsning och litteraturval för heterogena klassrum
(2018)I en globaliserad värld blir skolors klassrum allt mer heterogena, vilket även gäller svenskämnet. I ämnesplanen för svenska på gymnasiet beskrivs hur läsning kan leda till förståelse av sig själv och andra samt öppna upp ... -
Bilden av svenskläraren. En kritisk diskursanalys av svenskdidatisk forskning
(2018)Published research can influence norms, perceptions and political decisions. The theory of the critical discourse analysis states that language affects the phenomenon it describes. Hence, the use of language in different ... -
Svenskläraren och skolans digitalisering. En kvalitativ studie om hur skolans digitalisering förändrar svensklärarens uppdrag
(2018)Syftet med detta arbete är att utveckla ny kunskap om hur skolans digitalisering förändrar svensklärares uppdrag och hur svensklärarna själva ser på denna förändring. Därför används en multimetod som innefattar en kvalitativ ... -
Språklig variation som ämnesområde i gymnasieskolan. En jämförande studie av ämnena svenska och svenska som andraspråk utifrån ämnesplansanalys och lärarintervjuer
(2018)I detta examenarbete fokuseras ämnesområdet språklig variation i gymnasieskolan genom en komparativ studie av skolämnena svenska och svenska som andraspråk. Ämnesområdets förutsättningar undersöks i en tvådelad studie ... -
Stöttning i teaterämnet - En studie som undersöker hur teaterlärare och elever diskuterar olika behov och anpassningar
(2018)I denna kvalitativa intervjustudie undersöks hur två teaterlärare diskuterar arbete för att elever ska uppnå teaterämnets kursmål i gymnasieskolan, samt hur två elevgrupper i teater reflekterar kring behov för att uppfylla ... -
"Jag vet inte ens var jag ska landa". En studie om ungdomsdramatik och dess didaktiska potential inom ramen för svenskämnet, med utgångspunkt i dramaantologi Länk 2018
(2018)Syftet med studien är att bidra till kunskap om hur nyskriven svensk dramatik riktad till unga ser ut och vilken didaktisk potential den besitter inom ramen för svenskämnet. Undersökningen bygger på dramaanalyser gjorda ... -
Talande texter och samtalande elever. Om litteratursamtal med gymnasister utifrån bibeltext
(2018)Denna kvalitativa studie har haft som grund att undersöka hur svenskämnet kan använda bibeltext som samtalsunderlag i litteratursamtal med gymnasister i svenskundervisningen. Två grupper fick vid två tillfällen samtala ... -
First Language Use in EFL Teaching in Sweden Teachers’ Use of and Beliefs about Language of Instruction
(2018)In the Swedish syllabus for English at the upper secondary level, it is explicitly mentioned that “English should as far as possible be conducted in English” (Skolverket, p. 1, 2011). The quote shows to which extent the ... -
Körsång i skolan – en arena för utmaningar
(2018-10-09)Föreliggande studie undersöker och problematiserar hur gymnasieelever talar om och därmed konstruerar skolämnet körsång. Studien har genomförts med en kvalitativ metod i form av tre fokusgruppsamtal med gymnasieelever på ... -
Islam och idrottsundervisning - En litteraturstudie om svårigheter och möjligheter i skolan
(2018-09-21)Syftet med litteraturstudien är att sammanställa erfarenheter kring Islam i idrottsundervisningen. Vårt fokus ligger i att granska litteraturen och därefter identifiera samt sätta eventuella svårigheter i kontext till de ... -
Går religion ihop med ämnet Idrott och hälsa? En kvalitativ studie om religionens påverkan i Göteborgs gymnasieskolors idrottsundervisning
(2018-09-21)Vi lever i dag i ett samhälle där många religioner möts. Inte minst i skolan är det viktigt att tänka på hur lärarna utformar och tillämpar sin undervisning utifrån elevers religiositet. Tidigare forskning tyder på att ... -
Stöttning i teaterämnet - En studie som undersöker hur teaterlärare och elever diskuterar olika behov och anpassningar
(2018-09-21)I denna kvalitativa intervjustudie undersöks hur två teaterlärare diskuterar arbete för att elever ska uppnå teaterämnets kursmål i gymnasieskolan, samt hur två elevgrupper i teater reflekterar kring behov för att uppfylla ...