Examensarbete grundnivå: Recent submissions
Visas titlar 41-60 av 290
-
Att börja på förskolan- en litteraturstudie om barns inskolning
(2019)Abstract Att skolas in i förskolans verksamhet är en process som alla barn som går på förskolan har varit med om. Mötet med förskolans värld kan ses som den första kontakten som barnet och dess familj har med skolans värld. ... -
Åldersintegrerat eller åldershomogent? En intervjustudie om hur två arbetslag i förskolan beskriver sina upplevda fördelar och nackdelar med olika åldersgruppssammansättningar samt vilka strategier de använder för att främja barns språkutveckling
(2019)Upplägget för hur förskolor fördelar barn i grupper utefter ålder skiljer sig åt i Sverige. Trots begränsad forskning har direktiven skiftat historiskt sett. Det råder därmed en brist på kunskap kring vilken påverkan ... -
En intervjustudie om några förskollärares synsätt och förhållningssätt kring flerspråkighet.
(2019)Studien syftar till att undersöka huruvida flera förskollärare definierar sitt synsätt och förhållningssätt gentemot flerspråkighet. Syftet är även att undersöka när dessa förskollärare anser att arbete med flerspråkighet ... -
”Man får göra så gott man kan” - en kvalitativ studie om hur förskollärare ser på specialpedagogik
(2019)Syftet med denna studie är att undersöka hur de olika yrkeskategorierna på en och samma för-skola ser på specialpedagogik generellt samt hur specialpedagoger och förskollärare samarbetar kring barn i särskilda behov. ... -
”Men gud vad svårt!” En kvalitativ studie om systematiskt kvalitetsarbete i förskolan
(2019)Följande examensarbete handlar om systematiskt kvalitetsarbete och hur detta bedrivs i förskolans verksamhet utifrån förskollärares beskrivningar. I förskolans läroplan står det att förskollärare ska dokumentera, följa ... -
Förskollärares erfarenheter av att främja delaktighet och inkludering i leken för barn i behov av stöd. En intervjustudie
(2019)Enligt Skolverket (2016) är ett av förskolans alla uppdrag att skapa anpassade förutsättningar till alla barn i verksamheten, oavsett om barnet är i behov av stöd eller inte. Därmed är det en central aspekt att personalen ... -
Barngruppsstorlek och personaltäthet. En studie om förskolans organisatoriska ramar
(2019)Förskolans uppdrag är i många avseenden komplext. Barngrupperna är stora och därav är även antalet individer vars behov ska tillgodoses stort. Förskolepersonalen har ett omfattande pedagogiskt ansvar. I de fall verksamhetens ... -
Behövs vila i förskolan?
(2019)Abstract Får de barn som är vakna under sin vistelse på förskolan möjlighet till vila och återhämtning? Syftet med studien är att undersöka vila utifrån förskollärares erfarenheter. Frågeställningarna som ligger till grund ... -
Cross-Linguistic Influence in the Acquisition of English as a Third Language. The State of the Art
(2019)This is a review of the literature from the past ten years about cross-linguistic influence (CLI), focusing on grammar, in the acquisition of English as a third language of secondary school learners. Currently, EFL classrooms ... -
”Det måste ju börja hos oss pedagoger” Förskollärares uppfattningar om det genusspecifika normkritiska arbetet i barngruppen – en kvalitativ intervjustudie
(2019)Syftet med denna studie är att undersöka hur fyra förskollärare på förskolor med normkritisk profil uppfattar och resonerar kring det genusspecifika normkritiska arbetet i barngruppen. Detta fokus motiveras dels utifrån ... -
Vad är ADHD, i själva verket? En intervjustudie om pedagogers bemötande av barn med oroande beteende
(2019)Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD) has increased tremendously during the last decade. The diagnosis is therefore now, the most common childhood mental health disorder. With a very clear increase, the diagnosis ... -
Undervisning i förskolan - en kvalitativ studie om förskollärares uppfattningar om det förtydligade ansvaret kring undervisning
(2019)Abstract Syftet med denna studie har varit att undersöka fem förskollärares uppfattningar om sitt förtydligade ansvar kring undervisning, i relation till den reviderade läroplanen som träder i kraft i juli 2019. Studien ... -
Kan förskolläraryrket ses som en profession? Fem förskolechefers syn på förskollärares kompetens, yrkesidentitet och status.
(2019)Syftet med denna studie är att bidra med forskning om förskolechefers erfarenheter och syn på förskollärararyrkets specifika kompetenser, yrkesidentitet, samt om lärarlegitimationen har bidragit till en förhöjd status. Med ... -
Sen kan man se det som ett arbetslag, att vi inte har de skillnaderna- en mindre empirisk studie om barnskötares röster gällande professionaliseringen.
(2019)Den här uppsatsen har för avsikt att uppmärksamma den kunskapslucka som finns angående barnskötares syn på den pågående professionalisering inom förskolan. Mer specifikt är den inriktad på hur barnskötare i denna studie, ... -
Efficiency of Written and Oral Feedback Types Used for Persian EFL Students’ Language Production. A Literature Review
(2018)Abstract This paper aims to present research on oral and written feedback concerning the language accuracy, acquisition, and retention of Persian EFL speakers as a target group in the EFL teaching from 2010 to 2017. Regarding ... -
The Use of Digital Games for Developing Oral Proficiency in English: A Literature Review
(2018)This literature review aims to give the reader an overview of the research done on using digital games for developing oral proficiency. Digital games are still a new research field in general but previously conducted ... -
Metoder som pedagoger i språkbadsförskolor använder för att stödja kommunikationen med barnen
(2019-02-06)Syftet med denna uppsats är att visa vilka metoder pedagoger i språkbadsförskolor använder för att stödja barnen i deras andraspråksutveckling. Eftersom språkbad som utbildningsform inte existerar i Sverige åkte vi till ... -
Samtal om mellis. En kvalitativ studie om hur elever och lärare talar om mellanmålet på fritidshemmet.
(2018)Mellanmålet är en viktig och väsentlig del i fritidshemmet. Trots det råder bristande forskning inom området, inte minst ur barns perspektiv. Studiens syfte är att undersöka hur elever och lärare talar om mellanmålet. ... -
Lärares digitala kompetens - Nya utmaningar och behov. En kvalitativ intervjustudie om hur verksamma lärare i fritidshemmet resonerar kring digitaliseringen av skolan
(2018)Digitaliseringen påverkar skolans uppdrag då digitala verktyg integreras mer och mer i undervisningen.1 juli 2018 träder en reviderad läroplan i kraft med tydligare direktiv angående hur undervisning med digitala verktyg ...