Examensarbete grundnivå: Recent submissions
Visas titlar 61-80 av 290
-
”Här finns det inga barn i behov av stöd” - förskollärares syn på specialpedagogik och hur den tillämpas i praktiken
(2018)I läroplanen står det som mål att i förskolan ska de barn som är i behov av stöd få den stöttning de är i behov av. Syftet med den här studien är att undersöka vilken erfarenhet förskollärare har av ... -
Islam och idrottsundervisning - En litteraturstudie om svårigheter och möjligheter i skolan
(2018-09-21)Syftet med litteraturstudien är att sammanställa erfarenheter kring Islam i idrottsundervisningen. Vårt fokus ligger i att granska litteraturen och därefter identifiera samt sätta eventuella svårigheter i kontext till de ... -
Samtal om mellis. En kvalitativ studie om hur elever och lärare talar om mellanmålet på fritidshemmet.
(2018)Mellanmålet är en viktig och väsentlig del i fritidshemmet. Trots det råder bristande forskning inom området, inte minst ur barns perspektiv. Studiens syfte är att undersöka hur elever och lärare talar om mellanmålet. ... -
Traditionellt och digitalt. En forskningsöversikt om datorers påverkan på läsning och skrivande i skolan
(2018-05-25)During the past decade, one-to-one computing (i.e. schools providing each student with an electronic device) has become frequent in Swedish classrooms. This means that the traditional reading and writing on paper, has been ... -
Hur gör vi inkludering?En studie om förskollärares strategier för inkludering i lek
(2017)Syftet med denna studie är att undersöka hur förskollärare arbetar för att upprätthålla ett inkluderande klimat i barns lek. Med tanke på att detta är ett forskningsområde där det inte finns mycket forskning är vår förhoppning ... -
Bakom den stängda dörren. En litteraturstudie om undervisningspraktiker i individuell instrumentalundervisning
(2017)Denna uppsats är en litteraturstudie som syftar till att undersöka vad forskning säger om individuell instrumentalundervisning. Studien behandlar kontexter i Sverige, Norge, Belgien, Nederländerna, Storbritannien, Australien, ... -
"Försök att gå, vi ska springa ute" - En mindre empirisk studie för att undersöka den fysiska och sociala miljöns inverkan på förskolebarns fysiska aktivitet.
(2017)Abstract Studiens syfte är att studera hur den sociala miljön på förskolan, i form av pedagogers agerande, kan påverka barns fysiska aktivitet samt orsaker som ligger till grund för pedagogers agerande. Därtill syftar ... -
Hur man som pedagog möter sorg i förskolan
(2017)Studiens syfte var att undersöka hur mycket kunskap och utbildning förskollärare har om barn i sorg. Ytterligare vill vi belysa vilka verktyg det finns i förskolan och hur pedagoger kan använda sig av dessa i arbetet med ... -
La importancia del conocimiento lingüístico y no lingüístico en la comprensión auditiva
(2018)Resumen La comprensión auditiva es la destreza lingüística menos investigada y entendida en la adquisición de una lengua extranjera. Presentamos una revisión bibliográfica constituida por una selección de estudios que con ... -
Ett medvetet val? Food literacy som verktyg i hem- och konsumentkunskapsundervisningen
(2018)I dagens individualiserade samhälle förväntas varje människa själv ta en rad beslut relaterade till sin konsumtion, men alla har inte kompetensen att göra det. Food literacy innebär kunna välja, planera, hantera, förbereda ... -
Att bygga ett slöjdspråk. Om språk, och språkutveckling i slöjden
(2018)Under tvåtusentalet har flera internationella kunskapsundersökningar påvisat sjunkande resultat i svenska elevers läs- och skrivförmåga. Resultaten har föranlett att regeringen initierat kompetensutvecklingsarbetet Läslyftet, ... -
Förmågan att samarbeta En litteraturstudie som behandlar samarbete i teaterundervisning
(2018)Denna litteraturstudie har för avsikt att undersöka hur aktuell forskning och referentgranskat material uttalar sig om samarbete som förmåga samt hur det kan kopplas till teaterundervisning. Läroplanen för gymnasiet uttrycker ... -
Lärarens roll i teaterundervisning En litteraturstudie
(2017)Denna litteraturstudie syftar till att undersöka hur aktuell forskning diskuterar lärarens roll i förhållande till eleverna i teaterundervisning. Som blivande teaterlärare önskar vi få en ökad förståelse för vår kommande ... -
Kognitiva förmågors påverkan av fysisk aktivitet - Ett biokemiskt perspektiv
(2017)Abstract (sv) Detta examensarbete behandlar huruvida fysisk aktivitet stärker hjärnans kognitiva förmågor och hur denna process går till, ur ett biokemiskt perspektiv. För att undersöka detta vidare granskas både ... -
Because you know I’m all about that base! En litteraturstudie om talsystem och talbaser
(2017)Svenska: Denna litteraturstudies syfte är att undersöka talsystem, positionssystem och olika talbaser ur ett matematiskt, matematikhistoriskt och didaktiskt perspektiv. Målet är att få fördjupade kunskaper kring relevansen ... -
"Jag är bara med om det är roligt" En systematisk litteraturstudie av elevers attityd till ämnet idrott och hälsa
(2017)Ämnet idrott och hälsa är ett ämne som majoriteten av eleverna tycker om, det finns dock en del elever som inte alls tycker om ämnet och hur det utformas. Vi vill med denna litteraturstudie ta reda på vilka faktorer ... -
Logaritmen igår, idag, imorgon – från historia till klassrum
(2017)This paper is a literary analysis focused on the history of logarithms and how different ways of introducing logarithms could be perceived by students. This subject matter may be the most difficult for students to grasp ... -
Raising Gender Awareness in the EFL Classroom Using Fiction. A Literature Review
(2017)This literature review aims to give the reader information about how fiction can be used to raise gender awareness in the EFL (English as a Foreign Language) classroom. Gender roles can be found throughout history, and ... -
Hopp och lek! En intervjustudie om hur lärare på fritidshem beskriver rörelse på skolgården utifrån utrymme, yrkesroll och kön.
(2018)Den här studien handlar om att undersöka hur lärare på fritidshem beskriver skolgårdens yta för att främja fysisk aktivitet hos elever sett till utrymme och genus. Vårt syfte är att beskriva fritidshemslärares resonemang ...