Visar i datumordning:
Visas titlar 1-20 av 386
-
Lärare i normkritik. En diskursanalys av ”läraridentitet” konstruerad inom det normkritiska perspektivet.
(2015)Läraryrket diskuteras i uppsatsen utifrån poststrukturalistisk teori. Det övergripande temat är lärares makt och funktion i relation till utbildningssystem, individ och samhälle. Även lärarens funktion i skolans ... -
EFL and the literary canon: Attitudes and practices in Swedish classrooms
(2016)The teaching of English as a foreign language in upper secondary school classrooms across Sweden is as self-evident as the school system itself, the subject being mandatory to a different extent across all programs. According ... -
Vem ser ett bortvalt barn? En intervjustudie med några specialpedagoger och förskollärare
(2016)Uppsats/Examensarbete: 15 hp Kurs: SPP 610 Nivå: Avancerad nivå Termin/år: VT 2016 Handledare: Eva Gannerud Examinator: Ernst Thoutenhoofd Kod: VT16-2910-081-SPP610 Nyckelord: Förskola, bortvald, lek, lärande, normer, ... -
Elevers vardagsföreställningar och förväntningar kring fysikens koncept - En undersökning med Force Concept Inventory i gymnasieskolan
(2016)Elever kommer till skolans fysikundervisning med tidigare erfarenheter, föreställningar om världen och förväntningar på ämnet, vilka påverkar hur elever resonerar och lär sig kring koncept i fysik. Detta examensarbete ... -
”Det där som man bara gör.” En intervjustudie om extra anpassningar i NO och SO för elever i läs- och skrivsvårigheter på mellanstadiet.
(2016)Syftet med studien var att göra en beskrivning av hur sex lärares kunskaper och föreställning-ar om läs- och skrivsvårigheter, återspeglas i de val av och arbete med extra anpassningar i NO och SO som lärarna gör på ... -
Lämna "apphysterin" för högre måluppfyllelse! En intervjustudie om specialpedagogers strategier och användning av iPaden med elever som har läs- och skrivsvårigheter
(2016)Syfte Studiens syfte är att är att utforska hur några specialpedagoger resonerar runt sitt användande av iPads i undervisningen, med särskilt fokus på vilka fördelar, nackdelar och utmaningar de ser. Undersökningen har ... -
Läsning är grunden till allt. Hur lärare bemöter elever i lässvårigheter
(2016)Min uppsats är en intervjustudie där syftet med studien är att undersöka hur lärare möter de elever som är i behov av särskilt stöd vid den första läsinlärningen. Studien är kvalitativ och bygger på intervjuer från sex ... -
”Lättast är nog om någon visar mig först, sen tänker jag själv, typ”. En kvalitativ studie om elevers syn på sitt lärande
(2016)Abstract Syfte: Studies syfte var att ur ett elevperspektiv undersöka hur elever i grundsärskolan årskurs 7-9 såg på sitt lärande. Undersökningen avsåg att besvara syftet utifrån två frågeställningar som berörde elevernas ... -
Fritidsengelskan och skolan. En studie om lärares uppfattningar
(2016)Syftet med denna studie är att undersöka hur medvetna ett antal grundskollärare är om elevers lärande av engelska på fritiden. I studien undersöks om lärarna märker av detta och i sådana fall om eller hur de reflekterar ... -
Lärande i grundsärskolan. Nio elever beskriver sitt lärande utifrån formativ bedömning
(2016)Syftet: Studiens syfte är att få syn på hur några elever i grundsärskolan, ålder 9-16 år, inriktning grundsär och träning, beskriver och tänker om sin lärprocess utifrån formativ bedömning. Studien belyser elevernas ... -
Det sitter mycket i huvudet och mycket i fingrarna. Läsundervisning i grundsärskolans senare år.
(2016)Syfte: Syftet med denna studie var att undersöka hur tre lärare undervisar i svenska i grundsärskolans senare år för att främja elevernas läslärande. För att besvara syftet utformades fyra frågeställningar kring fastställande ... -
Du är välkommen in En kvalitativ intervjustudie om lärares upplevelser kring hinder gällande inkludering av nyanlända elever i den ordinarie undervisningen
(2016)Abstract Title: You are welcome in – An interview study about teachers’ experiences of recently arrived pupils in the classroom Language: Swedish Keywords: Swedish as a second language, recently arrived pupils, inclusion, ...