Examensarbete avancerad nivå: Recent submissions
Now showing items 321-340 of 386
-
Intensiv beteendeterapi, IBT för elever med autism och utvecklingsstörning. En arbetsmetod för elever och lärare i träningsskolan
(2016)Abstract: Den här studien handlar om elever med autism och utvecklingsstörning och om en arbetsmetod som kallas för intensiv beteendeterapi/träning, IBT. Intensiv beteendeträning är inte bara en mängd övningar som möjliggör ... -
Kroppar i rörelse. En livsvärldsstudie om samspel och kommunikation i en grupp på gymnasiesärskolans individuella program
(2016)Nyckelord: Samspel, kommunikation, livsvärldsfenomenologi, levd kropp, horisontbegreppet, gymnasiesärskola, flerfunktionshinder Abstract Syfte: Innevarande studie har närmat sig en specifik grupp personal och elever på ... -
: Läsflyt – hur då? Några speciallärares och lärares uppfattningar om vilket stöd elever behöver för att nå flyt i läsningen.
(2016)Abstract Syftet med undersökningen var att undersöka vilket stöd speciallärare och lärare ger till elever med läs- och skrivsvårigheter för att de ska nå flyt i sin läsning. Följande frågor ställdes: Hur mäts förmågan att ... -
När värdena krockar. Hur lärare agerar i värdekonflikten mellan att uppmuntra till personliga uppfattningar/ställningstaganden och bemöta främlingsfientlighet/intolerans med aktiva insatser i ett nytt politiskt klimat.
(2017)Skolans värdegrund innehåller två passager som var för sig ser tämligen självklara ut. ”Skolan ska vara öppen för skilda uppfattningar och uppmuntra att de förs fram. Den ska framhålla betydelsen av personliga ställningstaganden ... -
Läsning är grunden till allt. Hur lärare bemöter elever i lässvårigheter
(2016)Min uppsats är en intervjustudie där syftet med studien är att undersöka hur lärare möter de elever som är i behov av särskilt stöd vid den första läsinlärningen. Studien är kvalitativ och bygger på intervjuer från sex ... -
Vad händer med svensklärarens återkoppling när den landar hos eleven? En fallstudie om återkopplingen till elevernas skrivande i tre gymnasieklassrum
(2016)Nyckelord: Återkoppling, feedback, skrivande, elevtext, skrivutveckling, formativ bedömning, bedömning för lärande Sammanfattning I föreliggande studie undersöks återkopplingens plats i skrivundervisningen och elevers ... -
Lämna "apphysterin" för högre måluppfyllelse! En intervjustudie om specialpedagogers strategier och användning av iPaden med elever som har läs- och skrivsvårigheter
(2016)Syfte Studiens syfte är att är att utforska hur några specialpedagoger resonerar runt sitt användande av iPads i undervisningen, med särskilt fokus på vilka fördelar, nackdelar och utmaningar de ser. Undersökningen har ... -
”Det där som man bara gör.” En intervjustudie om extra anpassningar i NO och SO för elever i läs- och skrivsvårigheter på mellanstadiet.
(2016)Syftet med studien var att göra en beskrivning av hur sex lärares kunskaper och föreställning-ar om läs- och skrivsvårigheter, återspeglas i de val av och arbete med extra anpassningar i NO och SO som lärarna gör på ... -
Hur hanterar matematiklärarna extra anpassningar på mellanstadiet?
(2016)Abstract Syfte: Studiens syfte har varit att undersöka vilka extra anpassningar matematiklärare gör i sin undervisning på mellanstadiet för de elever som bedöms behöva stödinsatser för att nå kunskapskraven i år 6. Vidare ... -
Speciellt speciella speciallärare. En kvantitativ studie om speciallärare med specialisering utvecklingsstörnings yrkesroll.
(2016)Nyckelord: Speciallärare, specialisering utvecklingsstörning, yrkesroll, handlingsutrymme, speciallärarutbildning, professionalisering, kunskapsutveckling, specialpedagogisk kompetens, specialpedagogiska perspektiv. ... -
”Lättast är nog om någon visar mig först, sen tänker jag själv, typ”. En kvalitativ studie om elevers syn på sitt lärande
(2016)Abstract Syfte: Studies syfte var att ur ett elevperspektiv undersöka hur elever i grundsärskolan årskurs 7-9 såg på sitt lärande. Undersökningen avsåg att besvara syftet utifrån två frågeställningar som berörde elevernas ... -
Normalitet och människosyn. En diskursanalys av hur behovet av särskilt stöd framskrivs i styrdokument från 1842-2011
(2016)Abstract Examensarbete: 15 hp Kurs: SPP610 Nivå: Avancerad nivå Termin/år: VT 2016 Handledare: Girma Berhanu Examinator: Eva Gannerud Kod: VT16-2910-104-SPP610 Nyckelord: styrdokument, diskursteori, särskilt stöd, ... -
Lärande i grundsärskolan. Nio elever beskriver sitt lärande utifrån formativ bedömning
(2016)Syftet: Studiens syfte är att få syn på hur några elever i grundsärskolan, ålder 9-16 år, inriktning grundsär och träning, beskriver och tänker om sin lärprocess utifrån formativ bedömning. Studien belyser elevernas ... -
Vikten av talet om taluppfattning. En studie om elevers taluppfattning på de nationella proven i matematik i årskurs 3
(2016)Abstract Syfte: Studiens syfte är att finna vilka svårigheter elever i årskurs 3 visar inom taluppfattning på det nationella provet. Undersökningen syftar också till att ta reda på om det finns någon eller några dominerande ... -
Surfplattor på mattelektionerna? En kvalitativ intervjustudie om lärares användning av surfplattan mattelektionerna? En kvalitativ intervjustudie om lärares användning av surfplattan
(2016)Abstract Syftet med denna studie är att undersöka hur lärare i åk 2 och åk 3 beskriver att de använder surfplattan i matematikundervisningen. Studien avser att besvara följande frågeställningar: Hur används surfplattan i ... -
Lärares förståelse och praktiskt genomförande av extra anpassningar i en gymnasieskola.
(2016)Alla elever ska enligt skollagen (SFS 2010:800) få det stöd de behöver i sitt lärande, för att utifrån sina egna förutsättningar komma så långt som möjligt i sin kunskapsutveckling. Den 1 juli 2014 trädde en lagändring ... -
Specialpedagogers stöd till pedagoger i interkulturellt arbete
(2016)Abstract Examensarbete: 15 hp Kurs: Specialpedagogiska programmet SPP 610 Nivå: Avancerad nivå Termin/år: VT/2016 Handledare: Thomas Barow Examinator: Eva Gannerud Kod: VT16-2910-106-SPP610 Nyckelord: Specialpedagog, ... -
Specialpedagogiska insatser inom svensk hörselhabilitering för barn och ungdom. En intervjustudie om några specialpedagogers erfarenheter av sin yrkesprofession.
(2016)Syfte: Syftet med föreliggande studie var att undersöka vilken yrkesroll specialpedagoger inom hörselhabilitering för barn och ungdom har samt att dokumentera specialpedagogernas beprövade erfarenhet avseende deras ...