Examensarbete avancerad nivå: Recent submissions
Visas titlar 121-140 av 386
-
Implementering av lågaffektivt förhållningssätt i förskolan - en kvalitativ studie av ett utvecklingsarbete
(2019)Abstract Uppsats/Examensarbete: 15 hp Program och/eller kurs: Specialpedagogiska programmet SPP610 Nivå: Avancerad nivå Termin/år: Ht 2018 Handledare: Liisa Uusimäki Examinator: Lars-Erik Olsson Rapport nr: HT18-2910-282 ... -
"Hur jag än försöker trolla så får jag inte riktigt till det."En fenomenografisk studie om lärares uppfattningar gällande formativ bedömning i skolämnet hem- och konsumentkunskap
(2019)Att lärare sätter betyg är ett myndighetsutövande och en viktig del av lärares uppdrag. Det är alltså både nödvändigt och ofrånkomligt att lärare bedriver bedömning i sitt arbete. Den formativa bedömningen har blivit alltmer ... -
Specialundervisning på tre sätt: en kvalitativ undersökning om hur en norsk ungdomsskola organiserar specialundervisning
(2019)Abstract Uppsats/Examensarbete: 15 hp Program och/eller kurs: Speciallärarprogrammet SLP610 Nivå: Avancerad nivå Termin/år: Ht 2018 Handledare: Ann-Katrin Swärd Examinator: Girma Berhanu Rapport nr: HT18-2910-272-SLP610 Nyckelord: ... -
SAMBAND AVKODNING NOTER och ORD. "När jag ska läsa noter är det som att läsa text, det sätter sig liksom inte..."
(2019)Abstract Magisteruppsats: 15 hp Program och/eller kurs: SLP610 Nivå: Avancerad nivå Termin/år: Ht 2018 Handledare: Per-Olof Thång Examinator: Monica Reichenberg Rapport nr: HT18-2910-268-SLP610 Nyckelord: avkodningsförmåga, ... -
The Effects of Participation Structure on Incidental and Intentional L2-English Vocabulary Acquisition During a Reading Task
(2019)Participation structure can affect how language learners approach different aspects of a language, such as vocabulary acquisition. Collaboration is often regarded as being more beneficial than working alone, as it allows ... -
Tillgängliga lärmiljöer i grundsärskolan - en kvalitativ studie om tre rektorers upplevelser av arbetet med tillgängliga lärmiljöer i grundsärskolan
(2019)Syfte: Syftet med studien är att undersöka hur rektorer upplever arbetet med tillgängliga lärmiljöer i grundsärskolan samt förstå hur pedagoger synliggör detta i verksamheten. Teori: Inspiration av en fenomenografisk ... -
Inuti springer jag ett maratonlopp - En intervjustudie av fem gymnasieflickor om hur det är att ha ADHD
(2019)Abstract Uppsats/Examensarbete: 15 hp Program och/eller kurs: Specialpedagogiska programmet Nivå: Avancerad nivå Termin/år: Ht/2018 Handledare: Göran Söderlund Examinator: Joanna Giota Rapport nr: HT18-2910-272-SPP610 ... -
Särskilt begåvade elever: En kritisk diskursanalys av Skolverkets stödmaterial om särskilt begåvade elever
(2019)Abstract Uppsats/Examensarbete: 15 hp Program och/eller kurs: SPP610 Nivå: Avancerad nivå Termin/år: Ht/2018 Handledare: Alli Klapp Examinator: Göran Söderlund Rapport nr: HT18-2910-285-SPP610 Nyckelord: Särskild begåvning; ... -
"Hej är världens bästa ord anser jag" En kvalitativ studie om hur lärare i idrott och hälsa arbetar med relationsorienterade lärarbeteenden
(2019)Den svenska folkhälsan blir allt sämre och det kan ses höra ihop med våra barns och ungdomars minskade fysiska aktivitet. För många av dessa barn och ungdomar är skolämnet idrott och hälsa deras enda chans till fysisk ... -
Stunden med hunden: En kvalitativ studie kring några lärares och specialpedagogers uppfattningar om sociala tjänstehundar i skolverksamhet
(2018)Abstract Syfte Syftet med studien var att undersöka några lärares och specialpedagogers uppfattningar rörande organisation och användande av sociala tjänstehundar för elever i behov av särskilt stöd, utifrån grund- och ... -
HUND I SKOLAN UR ETT ELEVHÄLSOPERSPEKTIV: En forskningsöversikt
(2019)Abstract Uppsats/Examensarbete: 15 hp Program och/eller kurs: Specialpedagogiska programmet / SPP610 Nivå: Avancerad nivå Termin/år: Ht/2018 Handledare: Sofie Gustafsson Examinator: Göran Söderlund Rapport nr: HT18-291 ... -
När någon säger inkludering- fråga vad de menar med det! Samtal i fokusgrupper om hur grundskollärare tolkar inkluderingsbegreppet Samtal i fokusgrupper om hur grundskollärare tolka
(2019)Abstract Examensarbete: 15 hp Program: Specialpedagogiska programmet, SPP610 Nivå: Avancerad nivå Termin/år: Ht 2018 Handledare: Sofie Gustafsson Examinator: Eva Gannerud Rapport nr: HT18-2910-269-SPP610 Nyckelord: En ... -
ETT SPECIALPEDAGOGISKT PERSPEKTIV PÅ HÄLSOFRÄMJANDE OCH FÖREBYGGANDE ARBETE En intervjustudie
(2019)Syftet med studien var att undersöka hur elevhälsoteamet med fokus på specialpedagogen och specialläraren arbetade hälsofrämjande och förebyggande för att alla elever skulle nå de övergripande målen och kunskapskraven i ... -
KOMPETENSEN LIGGER INTE HÄR… En kvalitativ intervjustudie med sex speciallärare och specialpedagoger om anpassningar och stöd för elever med språkstörning
(2019)Abstract Studiens syfte är att undersöka hur tre speciallärare och tre specialpedagoger beskriver sitt arbete, hinder och möjligheter vad gäller stöd och anpassningar för elever med språkstörning i grundskolans årskurs ... -
ELEVHÄLSANS UPPDRAG En studie om hur elevhälsans olika professioner ser på sitt uppdrag att arbeta hälsofrämjande och förebyggande
(2019)Resultatet av vår studie visade att det finns en samsyn kring elevhälsans uppdrag men att begreppen hälsofrämjande och förebyggande definieras olika och även upplevs svåra att särskilja. Skolornas värdegrundsarbete lyftes ... -
DIGITALA HJÄLPMEDEL FÖR INKLUDERING AV ELEVER I LÄS- OCH SKRIVSVÅRIGHETER - En kvalitativ studie av lärares och elevers beskrivningar av hur digitala hjälpmedel kan göra undervisningen inkluderande. DIGITALA HJÄLPMEDEL FÖR INKLUDERING AV ELEVER I
(2019)Syfte: Elever i läs- och skrivsvårigheter ska, liksom alla elever, först och främst få stöd inom den ordinarie undervisningen. Mycket pengar har satsats på digitalisering i skolorna. Syftet med studien var att undersöka ... -
Screening av räknefärdigheter - En kommunövergripande studie om hur matematiklärare uppfattar ett standardiserat räknefärdighetstest (RMAT)
(2019)Annika Fredén och Lisa Glans Abstract Examensarbete 15 hp Speciallärarprogrammet inriktning matematik SLP 610 Avancerad nivå HT 2018 Handledare: Susy Forsmark Examinator: Joanna Giota Rapport nr: HT18-2910-266-SLP610 Nyckelord: ... -
Organisationens betydelse för kvalitet och likvärdighet i arbetet med särskilt stöd i förskolan. En fallstudie i två kommuner.
(2019)Nyckelord: Organisation, stödstrukturer, kvalitet, likvärdighet, särskilt stöd, systemteori. Abstract Syfte Syftet är att undersöka hur förskollärare och förskolechefer i två kommuner upplever arbetet med särskilt stöd, ... -
Att öppna nya dörrar. En intervjustudie där teaterlärare resonerar kring konstnärliga och pedagogiska aspekter av undervisningn
(2018)Denna studie syftar till att få fördjupad kunskap i hur teaterlärare resonerar kring sin undervisning i förhållande till de konstnärliga och pedagogiska aspekterna av teaterämnet inom gymnasieskolan. Genom fem semistrukturerade ... -
Arbetsmetoder i gymnasiematematiken – Hur elevers personlighet kan användas för att skapa en stimulerande lärandemiljö i det naturvetenskapliga klassrummet
(2018)As a teacher it can be considered justified to search for novel vantage points from which to view one’s own practice, in order to gain a better understanding of how students learn. The objective of this thesis is to define ...