Examensarbete avancerad nivå: Recent submissions
Visas titlar 301-320 av 386
-
Digitala verktyg och undervisning i samhällskunskap
(2017)Dagens samhälle präglas allt mer av digitalisering och olika digitala verktyg används inom många av samhällets områden, däribland skolan. Det har blivit allt vanligare med satsningar på 1:1, en dator till varje elev, inte ... -
Att spegla världen? En kvalitativ textanalys av litteraturhistoriska svenskläroböcker efter Gy2011
(2017)Syftet är att utifrån postkolonial teoribildning synliggöra de föreställningar om Västerlandet och Österlandet som återfinns i litteraturhistoriska läroböcker för gymnasiets svenskämne. Detta görs mot bakgrund av styrdokumentens ... -
Läroböckers syn på hållbar utveckling
(2017)Den här undersökningen tar avstamp i det forskningsfält som inriktar sig på hur en utbildning för hållbar utveckling kan utformas i skolan. Det finns en risk, menar flertalet forskare, att undervisningen i hållbar utveckling ... -
Ortodoxi eller pluralism
(2017)I denna uppsats undersöks samhällskunskapslärares examinationsuppgifter inom ämnesområdet samhällsekonomi, med avseende på vilket innehåll som erbjuds eleverna i dessa texter. Inom ekonomivetenskapen identifieras två ... -
Isolerat eller integrerat? En studie av sex tryckta läromedel i svenska med utgångspunkt i att möjliggöra integrerad grammatikundervisning i gymnasieskolan
(2017)Denna studie söker ta reda på huruvida grammatiskt metaspråk används i ett antal tryckta läromedel i svenska avsedda för gymnasieskolan. Anledningen till detta är att det idag finns forskning som visar att undervisning om ... -
Integrerad grammatikundervisning. En pilotstudie om hur elevers texter och metaspråk kan utvecklas
(2017)I gymnasieskolans svenskämne sker ofta grammatikundervisningen isolerat, som ett enskilt moment som skall bockas av från det centrala innehållet i läroplanen. En sådan undervisning har i forskning visat sig vara tämligen ... -
Learning study och grannspråksundervisning: En explorativ studie med learning study som metod och hörförståelse i danska som lärandeobjekt
(2017)Det här examensarbetet prövar hur grannspråksundervisning kan utvecklas med learning study som metod. Syftet är att se hur metoden fungerar i utvecklandet av språkinlärning. Till studien har två frågor ställts: Hur väl ... -
"Tänk nu inte att detta är en skola! Om svensklärarens och elevers responsdialoger under ett skrivmoment i klassrummet
(2017)Denna uppsats är riktat till att försöka förstå hur en svensklärare arbetar med sin muntliga respons under ett skrivmoment i svenska. Syftet med uppsatsen är att undersöka samtalet mellan lärare och elever i klassrumskontexten. ... -
”Det handlar inte om själva vad det står i texten utan om hur det står”: En kvalitativ studie om elevers resonemang kring textkvalitet utifrån språkliga aspekter
(2017)I föreliggande studie undersöks elevers resonemang kring textkvalitet. En avgränsning har gjorts och de elever som ingår i studien är icke-högpresterande. Materialet som ligger till grund för undersökningen är inhämtat ... -
Retoriskt lyssnande. En fallstudie om lyssnandets funktioner i fyra svensklärares rapporterade undervisning i gymnasieskolan
(2017)I föreliggande studie undersöks retorikens receptionsaspekt, lyssnandet, utifrån fyra gymnasielärares rapporterade svenskundervisning. Därtill granskas hur lyssnandet uttrycks explicit i läroplaner utifrån ett historisk ... -
Nordiska språkens plats i svenskämnet: En intervjustudie med svensklärare på gymnasiet
(2017)Sammandrag Syftet med detta arbete är att undersöka huruvida nordiska språken har stärkts i svenskämnet för gymnasiet i och med Lgy11, läroplanen som infördes 2011. Detta görs genom en kvalitativ studie där fyra ... -
- Men jag tycker att semikolon är snyggare än kolon! Om gymnasieelevers förståelse och användning av skiljetecken
(2017)Syftet med denna uppsats är att kartlägga gymnasieelevers förståelse och bruk av skiljetecknen apostrof, bindestreck, citattecken, kolon, tankstreck och semikolon. Undersökningens deltagare går i årskurs 3 på en gymnasieskola ... -
Ge mig ett språk så att jag kan förstå och berätta vad jag vill! En studie om Pragmatiskt organiserade dynamiska displayer (PODD) och kommunikation och lärande
(2016)Syfte: Syftet med studien är att undersöka vilka möjligheter verktyget och metoden pragmatiskt organiserade dynamiska displayer (PODD) erbjuder för kommunikation och lärande för två individer som läser enligt träningsskolans ... -
Elevers vardagsföreställningar och förväntningar kring fysikens koncept - En undersökning med Force Concept Inventory i gymnasieskolan
(2016)Elever kommer till skolans fysikundervisning med tidigare erfarenheter, föreställningar om världen och förväntningar på ämnet, vilka påverkar hur elever resonerar och lär sig kring koncept i fysik. Detta examensarbete ... -
IKT i matematikundervisning – En möjlighet till förbättrad elevmotivation?
(2016)The present study aimed to investigate how teachers utilized ICT in mathematics education to enhance student motivation where motivation was studied using the theoretical framework of Self‐determination theory. The result ... -
Förstå gymnasieelevers begreppsförståelse – Operationer med negativa tal
(2016)The purpose of this essay is to give insight to how teachers can increase their competence when it comes to understanding a pupil’s understanding. Therefore my two main questions are: How do upper secondary school students ... -
Otydliga uppdrag på samma arena En kvalitativ studie om vad som ingår i uppdraget för speciallärare och specialpedagoger Otydliga uppdrag på samma arena En kvalitativ studie om vad som ingår i uppdraget för speciallärare och specialpedagoger Oty
(2017)Abstract Syftet: Syftet med studien var att undersöka vad som ingick i uppdragen för speciallärare med inriktning språk-, skriv-, och läsutveckling och specialpedagoger. Frågeställningar i studien var: Vad innehåller ... -
EFL and the literary canon: Attitudes and practices in Swedish classrooms
(2016)The teaching of English as a foreign language in upper secondary school classrooms across Sweden is as self-evident as the school system itself, the subject being mandatory to a different extent across all programs. According ... -
Det sitter mycket i huvudet och mycket i fingrarna. Läsundervisning i grundsärskolans senare år.
(2016)Syfte: Syftet med denna studie var att undersöka hur tre lärare undervisar i svenska i grundsärskolans senare år för att främja elevernas läslärande. För att besvara syftet utformades fyra frågeställningar kring fastställande ...