• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education and special education / Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, IPS (2010-)
  • Magisteruppsatser (IPS)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education and special education / Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, IPS (2010-)
  • Magisteruppsatser (IPS)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

När orden inte räcker till - om kommunikation vid språkstörning

Abstract
Syfte: Syftet med studien är dels att göra en beskrivning av hur Alternativ och Kompletterande Kommunikation, AKK, används i undervisningen och dels att analysera vilken effekt denna användning kan ha på en elevs, med språkstörning, didaktiska, sociala och rumsliga inkludering i en vanlig mellanstadieklass. Teori: Som teoretisk utgångspunkt för studien har använts ett sociokulturellt perspektiv med tanken att kunskap skapas i ett socialt och kommunikativt samspel med andra. Mitt perspektiv är relationellt, vilket innebär att svårigheter inte primärt ses som något som ligger hos individen utan är något som uppstår i mötet med omgivningen. Vid analysen har ett hermeneutiskt synsätt använts och delar och helhet tolkas i en pågående kontextualisering och dekontextualisering. Metod: Studien är genomförd som en kvalitativ fallstudie med etnografisk ansats. I en triangulering har elva klassrumsobservationer kompletterats med intervjuer med fem lärare och genomgång av aktuellt åtgärdsprogram. Studien är genomförd i en grundskola i de centrala delarna av en storstad Resultat: Observationerna visar att flera olika former av AKK används i undervisningen. Valet av AKK är inte alltid genomtänkt, eller utgående från eleven i fråga, utan utgår mer från hur läraren brukar lägga upp sin undervisning. Man kan också se att graden av didaktisk och social inkludering inte i första hand beror på vilken form av AKK som används, utan snarare på en kombination av AKK, lärarens förmåga till ett nära lärarskap, klassrumsklimatet och hur sociala och kommunikativa situationer i klassrummet organiseras.
Degree
Student Essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/38658
Collections
  • Magisteruppsatser (IPS)
View/Open
gupea_2077_38658_1.pdf (310.7Kb)
Date
2015-04-14
Author
Skansholm, Ann
Keywords
språkstörning
AKK
inkludering
Series/Report no.
Magisteruppsats
HT13-IPS-38 SPP600
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV