dc.contributor.author | Skansholm, Ann | |
dc.date.accessioned | 2015-04-14T07:19:28Z | |
dc.date.available | 2015-04-14T07:19:28Z | |
dc.date.issued | 2015-04-14 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/38658 | |
dc.description.abstract | Syfte:
Syftet med studien är dels att göra en beskrivning av hur Alternativ och Kompletterande Kommunikation, AKK, används i undervisningen och dels att analysera vilken effekt denna användning kan ha på en elevs, med språkstörning, didaktiska, sociala och rumsliga inkludering i en vanlig mellanstadieklass.
Teori:
Som teoretisk utgångspunkt för studien har använts ett sociokulturellt perspektiv med tanken att kunskap skapas i ett socialt och kommunikativt samspel med andra. Mitt perspektiv är relationellt, vilket innebär att svårigheter inte primärt ses som något som ligger hos individen utan är något som uppstår i mötet med omgivningen. Vid analysen har ett hermeneutiskt synsätt använts och delar och helhet tolkas i en pågående kontextualisering och dekontextualisering.
Metod:
Studien är genomförd som en kvalitativ fallstudie med etnografisk ansats. I en triangulering har elva klassrumsobservationer kompletterats med intervjuer med fem lärare och genomgång av aktuellt åtgärdsprogram. Studien är genomförd i en grundskola i de centrala delarna av en storstad
Resultat:
Observationerna visar att flera olika former av AKK används i undervisningen. Valet av AKK är inte alltid genomtänkt, eller utgående från eleven i fråga, utan utgår mer från hur läraren brukar lägga upp sin undervisning. Man kan också se att graden av didaktisk och social inkludering inte i första hand beror på vilken form av AKK som används, utan snarare på en kombination av AKK, lärarens förmåga till ett nära lärarskap, klassrumsklimatet och hur sociala och kommunikativa situationer i klassrummet organiseras. | sv |
dc.language.iso | swe | sv |
dc.relation.ispartofseries | Magisteruppsats | sv |
dc.relation.ispartofseries | HT13-IPS-38 SPP600 | sv |
dc.subject | språkstörning | sv |
dc.subject | AKK | sv |
dc.subject | inkludering | sv |
dc.title | När orden inte räcker till - om kommunikation vid språkstörning | sv |
dc.type | Text | eng |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | |
dc.type.uppsok | H1 | |
dc.contributor.department | University of Gothenburg/Department of education and special education | eng |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik | swe |
dc.type.degree | Student Essay | eng |