• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

”Andrelärare” - En kvalitativ intervjustudie på gymnasieskolor i Göteborg

Abstract
Syfte: Syftet med vår undersökning är att studera hur lärare på gymnasiet uppfattar förstelärarens roll i kollegiet och hur det påverkar samverkan mellan lärarna. Frågeställningar: 1. Hur ser lärare på införandet av förstelärartjänsten? . Hur uppfattar lärare sin roll i förhållande till förstelärares roll? 3. Hur uppfattar lärare att samverkan inom kollegiet påverkas av förstelärartjänsten? Metod: En kvalitativ intervjustudie med en fenomenologisk karaktär har använts med motiveringen att syftet och frågeställningarna är ställda på ett sådant sätt där vi är ute efter svar som utgår från aktörens perspektiv och uppfattningar och därför passar en kvalitativ metod bäst. I studien användes ett snöbollsurval för att få tag på lärare att intervjua och genom den metoden intervjuade vi totalt nio gymnasielärare från tre olika skolor i Göteborg. Studiens material består av en intervjuguide och inspelade intervjuer som transkriberades noggrant i efterhand. Resultat: Det framkommer att lärare uppfattar förstelärarens roll som samma som deras egen roll och att de utför liknande arbetsuppgifter. Detta skapar förvirring om vem som skall göra vad. Ur ett annat perspektiv som kan det även vara bra i den mening att lärare faktiskt gör det jobbet de är anställda för och inte extrauppgifter som de tror att de måste göra. Detta kan minska deras arbetsbörda och möjligen förhindra utbrändhet. Vidare upplever några lärare att förstelärare skapar ”andrelärare” och kan påverka samverkan inom kollegiet. Betydelse för läraryrket: Lärarens yrkesutövning kan påverkas av den osäkerhet de upplever kring sin roll som lärare och det kan ha en negativ inverkan på eleverna. Det är därav viktigt att lyfta problematiken för att vidare komma fram till lösningar som ska syfta till att förbättra och stärka lärarna roll och yrkesprofession.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/38680
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
gupea_2077_38680_1.pdf (780.9Kb)
Date
2015
Author
Rantsi, Johanna
Frånlund, Emelie
Keywords
Förstelärare
Andrelärare
Organisationsstrukturer
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV