• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

”Andrelärare” - En kvalitativ intervjustudie på gymnasieskolor i Göteborg

Sammanfattning
Syfte: Syftet med vår undersökning är att studera hur lärare på gymnasiet uppfattar förstelärarens roll i kollegiet och hur det påverkar samverkan mellan lärarna. Frågeställningar: 1. Hur ser lärare på införandet av förstelärartjänsten? . Hur uppfattar lärare sin roll i förhållande till förstelärares roll? 3. Hur uppfattar lärare att samverkan inom kollegiet påverkas av förstelärartjänsten? Metod: En kvalitativ intervjustudie med en fenomenologisk karaktär har använts med motiveringen att syftet och frågeställningarna är ställda på ett sådant sätt där vi är ute efter svar som utgår från aktörens perspektiv och uppfattningar och därför passar en kvalitativ metod bäst. I studien användes ett snöbollsurval för att få tag på lärare att intervjua och genom den metoden intervjuade vi totalt nio gymnasielärare från tre olika skolor i Göteborg. Studiens material består av en intervjuguide och inspelade intervjuer som transkriberades noggrant i efterhand. Resultat: Det framkommer att lärare uppfattar förstelärarens roll som samma som deras egen roll och att de utför liknande arbetsuppgifter. Detta skapar förvirring om vem som skall göra vad. Ur ett annat perspektiv som kan det även vara bra i den mening att lärare faktiskt gör det jobbet de är anställda för och inte extrauppgifter som de tror att de måste göra. Detta kan minska deras arbetsbörda och möjligen förhindra utbrändhet. Vidare upplever några lärare att förstelärare skapar ”andrelärare” och kan påverka samverkan inom kollegiet. Betydelse för läraryrket: Lärarens yrkesutövning kan påverkas av den osäkerhet de upplever kring sin roll som lärare och det kan ha en negativ inverkan på eleverna. Det är därav viktigt att lyfta problematiken för att vidare komma fram till lösningar som ska syfta till att förbättra och stärka lärarna roll och yrkesprofession.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/38680
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
gupea_2077_38680_1.pdf (780.9Kb)
Datum
2015
Författare
Rantsi, Johanna
Frånlund, Emelie
Nyckelord
Förstelärare
Andrelärare
Organisationsstrukturer
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV