• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Vattenvana - En studie av siminlärningsmetodik för elever med ovana vid vatten

Abstract
Syfte: Syftet med studien är att anpassa Svenska Livräddningssällskapets Tolkning Av Simning Och Livräddning i LGR11 till ett arbetssätt för elever med ovana vid vatten. Genom samkonstruktion av en utvecklingsplan för praktisk simundervisning tillsammans med en utvald grupp elever planeras, implementeras och utvärderas effektiviteten av ett program för siminlärning, enligt riktlinjerna för Action Research. Metod: En kvalitativ, konstruktivistisk Action Research-studie, som genom anpassning av Svenska Livräddningssällskapets Tolkning Av Simning Och Livräddning i LGR11 (014) ämnar att, i samkonstruktion med eleverna, skapa en utvecklingsplan för vattenvana och simkunnighet hos elever med stor ovana vid vatten. Material: Deltagarna i studien var pojkar i årskurs 6 och 7 i samma skola, och valdes ut i samråd med elevernas lärare i Idrott och Hälsa, med motiveringen att inte ha uppnått simkunnighetskravet. Data insamlades vid informella elevgruppssamtal vid samkonstruktion av utvecklingsplanen, samt observationer från genomförandet av praktiska simtillfällen. Resultat: Kartläggningen av elevernas vattenvana tillsammans med utvecklingsplanens variation i övningar och färdighetsmoment, och elevernas egna engagemang i skapandet av denna, gav varje elev möjligheten att pröva sig fram till den metod som passade bäst. När eleverna själva fick bestämma undervisningens upplägg, och därtill kunde avgöra vad de ville skulle förändras mellan undervisningstillfällena, kunde de slappna av och uppleva simundervisningen efter sina egna villkor, utan att vara pressade av testresultat. De fick istället möjligheten att utvecklas i sin egen takt. Undervisningen betonade ett lustfyllt arbetssätt där eleverna fick utforska och uppleva vattnets positiva effekter. Med hjälp av praktiska redskap, handgripligt lärarstöd och tydliga förklaringar under förarbete och utförande fick eleverna fysiskt individanpassat stöd genom hela inlärningsprocessen. Det sociala samspelet mellan eleverna i gruppen bidrog därtill till motivation och inspiration som uppmuntrade eleverna att i gemenskapen våga utmana sig själva. Eleverna drog var för sig nytta av de stöd och metoder som passade dem, för att sedan tillsammans uppleva framgång och glädje genom simkunnighet, och nyfunnen vattenvana.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/38689
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
gupea_2077_38689_1.pdf (997.6Kb)
Date
2015
Author
Håkman, Erik
Keywords
Simkunnighet
Vattenvana
Idrott och Hälsa
Konstr
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV