Vattenvana - En studie av siminlärningsmetodik för elever med ovana vid vatten
Abstract
Syfte: Syftet med studien är att anpassa Svenska Livräddningssällskapets Tolkning Av
Simning Och Livräddning i LGR11 till ett arbetssätt för elever med ovana vid vatten. Genom
samkonstruktion av en utvecklingsplan för praktisk simundervisning tillsammans med en
utvald grupp elever planeras, implementeras och utvärderas effektiviteten av ett program för
siminlärning, enligt riktlinjerna för Action Research.
Metod: En kvalitativ, konstruktivistisk Action Research-studie, som genom anpassning av
Svenska Livräddningssällskapets Tolkning Av Simning Och Livräddning i LGR11 (014)
ämnar att, i samkonstruktion med eleverna, skapa en utvecklingsplan för vattenvana och
simkunnighet hos elever med stor ovana vid vatten.
Material: Deltagarna i studien var pojkar i årskurs 6 och 7 i samma skola, och valdes ut i
samråd med elevernas lärare i Idrott och Hälsa, med motiveringen att inte ha uppnått
simkunnighetskravet. Data insamlades vid informella elevgruppssamtal vid samkonstruktion
av utvecklingsplanen, samt observationer från genomförandet av praktiska simtillfällen.
Resultat: Kartläggningen av elevernas vattenvana tillsammans med utvecklingsplanens
variation i övningar och färdighetsmoment, och elevernas egna engagemang i skapandet av
denna, gav varje elev möjligheten att pröva sig fram till den metod som passade bäst. När
eleverna själva fick bestämma undervisningens upplägg, och därtill kunde avgöra vad de ville
skulle förändras mellan undervisningstillfällena, kunde de slappna av och uppleva
simundervisningen efter sina egna villkor, utan att vara pressade av testresultat. De fick
istället möjligheten att utvecklas i sin egen takt. Undervisningen betonade ett lustfyllt
arbetssätt där eleverna fick utforska och uppleva vattnets positiva effekter. Med hjälp av
praktiska redskap, handgripligt lärarstöd och tydliga förklaringar under förarbete och
utförande fick eleverna fysiskt individanpassat stöd genom hela inlärningsprocessen. Det
sociala samspelet mellan eleverna i gruppen bidrog därtill till motivation och inspiration som
uppmuntrade eleverna att i gemenskapen våga utmana sig själva. Eleverna drog var för sig
nytta av de stöd och metoder som passade dem, för att sedan tillsammans uppleva framgång
och glädje genom simkunnighet, och nyfunnen vattenvana.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2015Author
Håkman, Erik
Keywords
Simkunnighet
Vattenvana
Idrott och Hälsa
Konstr
Language
sv