• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Vattenvana - En studie av siminlärningsmetodik för elever med ovana vid vatten

Sammanfattning
Syfte: Syftet med studien är att anpassa Svenska Livräddningssällskapets Tolkning Av Simning Och Livräddning i LGR11 till ett arbetssätt för elever med ovana vid vatten. Genom samkonstruktion av en utvecklingsplan för praktisk simundervisning tillsammans med en utvald grupp elever planeras, implementeras och utvärderas effektiviteten av ett program för siminlärning, enligt riktlinjerna för Action Research. Metod: En kvalitativ, konstruktivistisk Action Research-studie, som genom anpassning av Svenska Livräddningssällskapets Tolkning Av Simning Och Livräddning i LGR11 (014) ämnar att, i samkonstruktion med eleverna, skapa en utvecklingsplan för vattenvana och simkunnighet hos elever med stor ovana vid vatten. Material: Deltagarna i studien var pojkar i årskurs 6 och 7 i samma skola, och valdes ut i samråd med elevernas lärare i Idrott och Hälsa, med motiveringen att inte ha uppnått simkunnighetskravet. Data insamlades vid informella elevgruppssamtal vid samkonstruktion av utvecklingsplanen, samt observationer från genomförandet av praktiska simtillfällen. Resultat: Kartläggningen av elevernas vattenvana tillsammans med utvecklingsplanens variation i övningar och färdighetsmoment, och elevernas egna engagemang i skapandet av denna, gav varje elev möjligheten att pröva sig fram till den metod som passade bäst. När eleverna själva fick bestämma undervisningens upplägg, och därtill kunde avgöra vad de ville skulle förändras mellan undervisningstillfällena, kunde de slappna av och uppleva simundervisningen efter sina egna villkor, utan att vara pressade av testresultat. De fick istället möjligheten att utvecklas i sin egen takt. Undervisningen betonade ett lustfyllt arbetssätt där eleverna fick utforska och uppleva vattnets positiva effekter. Med hjälp av praktiska redskap, handgripligt lärarstöd och tydliga förklaringar under förarbete och utförande fick eleverna fysiskt individanpassat stöd genom hela inlärningsprocessen. Det sociala samspelet mellan eleverna i gruppen bidrog därtill till motivation och inspiration som uppmuntrade eleverna att i gemenskapen våga utmana sig själva. Eleverna drog var för sig nytta av de stöd och metoder som passade dem, för att sedan tillsammans uppleva framgång och glädje genom simkunnighet, och nyfunnen vattenvana.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/38689
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
gupea_2077_38689_1.pdf (997.6Kb)
Datum
2015
Författare
Håkman, Erik
Nyckelord
Simkunnighet
Vattenvana
Idrott och Hälsa
Konstr
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV