• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Fördelar med åldersblandade klasser. En undersökning om elevers och föräldrars uppfattningar

Abstract
Sammanfattning Syfte Undersökningens syfte är att få fram vilka fördelar elever och föräldrar ser med åldersblandade klasser. Målet är att se om elever och föräldrar ser de fördelar som forskarna lägger fram. Huvudfråga Vid elev- och föräldraintervjuer ställdes huvudfrågan: Vad kan det finnas för fördelar med åldersblandade klasser? Metod För att få fram ett resultat om elevers och föräldrars uppfattningar har vi använt oss av intervjuer. Material som använts för litteraturstudier är böcker, rapporter och artiklar. Resultat Resultatet visar att både elever och föräldrar upplever ett visst antal fördelar med åldersblandade klasser. De största fördelarna enligt eleverna är att det ger fler kompisar och att de kan hjälpa varandra. Föräldrarna ansåg att åldersblandningen största fördelar framkom vid individualisering och inskolning/klassövergångar. De såg också fördelar med det sociala utbytet som uppstod vid åldersblandning. Samtidigt visar resultatet tydligt att forskarna pekar på många fler fördelar än de som elever och föräldrar upplever. Slutsats Slutsatsen vi drar av detta resultat är att pedagoger och skolledning måste vara tydliga både för elever och föräldrar med information om motiv, pedagogiska idéer och vinster med åldersblandning. Vi drar även slutsatsen att en pedagog som ska arbeta med en åldersblandad klasskonstruktion, måste tro på arbetssättet. Detta är en förutsättning för att kunna lyfta fram fördelarna, så att även elever och föräldrar får en positiv upplevelse och ser vinsterna med att ha åldersblandade klasser. = = = =
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/3882
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
HT06-2611-003.pdf (536.4Kb)
Date
2007
Author
Björk, Anna
Paulsson, Cecilia
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV