• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Fördelar med åldersblandade klasser. En undersökning om elevers och föräldrars uppfattningar

Sammanfattning
Sammanfattning Syfte Undersökningens syfte är att få fram vilka fördelar elever och föräldrar ser med åldersblandade klasser. Målet är att se om elever och föräldrar ser de fördelar som forskarna lägger fram. Huvudfråga Vid elev- och föräldraintervjuer ställdes huvudfrågan: Vad kan det finnas för fördelar med åldersblandade klasser? Metod För att få fram ett resultat om elevers och föräldrars uppfattningar har vi använt oss av intervjuer. Material som använts för litteraturstudier är böcker, rapporter och artiklar. Resultat Resultatet visar att både elever och föräldrar upplever ett visst antal fördelar med åldersblandade klasser. De största fördelarna enligt eleverna är att det ger fler kompisar och att de kan hjälpa varandra. Föräldrarna ansåg att åldersblandningen största fördelar framkom vid individualisering och inskolning/klassövergångar. De såg också fördelar med det sociala utbytet som uppstod vid åldersblandning. Samtidigt visar resultatet tydligt att forskarna pekar på många fler fördelar än de som elever och föräldrar upplever. Slutsats Slutsatsen vi drar av detta resultat är att pedagoger och skolledning måste vara tydliga både för elever och föräldrar med information om motiv, pedagogiska idéer och vinster med åldersblandning. Vi drar även slutsatsen att en pedagog som ska arbeta med en åldersblandad klasskonstruktion, måste tro på arbetssättet. Detta är en förutsättning för att kunna lyfta fram fördelarna, så att även elever och föräldrar får en positiv upplevelse och ser vinsterna med att ha åldersblandade klasser. = = = =
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/3882
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
HT06-2611-003.pdf (536.4Kb)
Datum
2007
Författare
Björk, Anna
Paulsson, Cecilia
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV