Fördelar med åldersblandade klasser. En undersökning om elevers och föräldrars uppfattningar
Sammanfattning
Sammanfattning
Syfte
Undersökningens syfte är att få fram vilka fördelar elever och föräldrar ser med åldersblandade klasser. Målet är
att se om elever och föräldrar ser de fördelar som forskarna lägger fram.
Huvudfråga
Vid elev- och föräldraintervjuer ställdes huvudfrågan: Vad kan det finnas för fördelar med åldersblandade
klasser?
Metod
För att få fram ett resultat om elevers och föräldrars uppfattningar har vi använt oss av intervjuer. Material som
använts för litteraturstudier är böcker, rapporter och artiklar.
Resultat
Resultatet visar att både elever och föräldrar upplever ett visst antal fördelar med åldersblandade klasser. De
största fördelarna enligt eleverna är att det ger fler kompisar och att de kan hjälpa varandra. Föräldrarna ansåg att
åldersblandningen största fördelar framkom vid individualisering och inskolning/klassövergångar. De såg också
fördelar med det sociala utbytet som uppstod vid åldersblandning. Samtidigt visar resultatet tydligt att forskarna
pekar på många fler fördelar än de som elever och föräldrar upplever.
Slutsats
Slutsatsen vi drar av detta resultat är att pedagoger och skolledning måste vara tydliga både för elever och
föräldrar med information om motiv, pedagogiska idéer och vinster med åldersblandning. Vi drar även slutsatsen
att en pedagog som ska arbeta med en åldersblandad klasskonstruktion, måste tro på arbetssättet. Detta är en
förutsättning för att kunna lyfta fram fördelarna, så att även elever och föräldrar får en positiv upplevelse och ser
vinsterna med att ha åldersblandade klasser.
=
=
= =
Examinationsnivå
Student essay