Pedagogisk utveckling genom kollegial granskning:Fallet Lärande Besök utifrån aktör-nätverksteori
Abstract
The thesis is analyzing historical and present traces of a program for collegial reviewing of teaching instruction and school work. It is designed and deployed within three municipalities in Western Sweden called “Learning Visits”. The study is based on data from interviews with teachers, school-leaders, superintendents, developmental-leaders, and observers and was enacted in the program. I especially followed Learning Visits through fieldwork – to one teacher team within one unit (grade 6-9) and arrangement supporting the program. The fieldwork became a special case within the case study story. The general aim of the thesis is to tell the story about the program and describe its change processes, and how it establishes connections to actors in schools and school administrations to win their loyalty, and how it manages to contextualize artefacts, ideas and theories through enrolment. The thesis draws on the conceptual and analytical repertoire of actor-network theory. Analyses of the collected data were based on concept translation from Latour and Callon, but also on the concepts actor, network, relations, and meaning. This conceptual repertoire has made it possible to capture the program as a relational effect, for instance, an on-going process of negotiations and interactions between local actors over the years. This amalgamated with institutional factors like professionalization, and municipal self-regulation as well as with scientific and societal ideas about change and development.
Degree
Doctor of Philosophy
University
Göteborgs universitet. Utbildningsvetenskapliga fakulteten
University of Gothenburg. Faculty of Education
Institution
Department of Education and Special Education ; Institutionen för pedagogik och specialpedagogik
Disputation
Fredagen den 25 september 2015, kl.13:00 Göteborgs universitet, Pedagogen, Kjell Härnqvistsalen
Date of defence
2015-09-25
monica.nyvaller@ped.gu.se
Other description
I avhandlingen har jag följt spåren av ett program för kollegial granskning inom utbildningsområdet och hur denna idé har formats i tre västsvenska kommuner och gett upphov till först projektet alp och sedan till det etablerade programmet Lärande besök. I centrum för analysen står frågor som (i) Hur formas processerna, som får ett program att överleva i den dagliga konkurrensen med andra program och initiativ? (ii) Hur lyckas det knyta människor till sig och vinna deras lojalitet? Lärande besök har hela tiden haft ambitionen att bidra till lokal pedagogisk utveckling och därigenom forma undervisningen och relationerna i förskola, skola och gymnasium. Programmet har även knutit till sig fritidspedagoger och bör därför vara intressant även för fritidshemmen. Studiens analyser har exempelvis visat:
• att Lärande besök har etablerat sig som ett attraktivt och angeläget komplement till ett rådande och dominerande kvalitetsutvecklingssystem;
• att Lärande besök för utvecklingsledare och skolchefer ger en transparent direktlänk till barns och elevers lärande, via insynen i lärares undervisning och skolledares ansvar;
• att programmets samspel inom professionen visat på en kollektiv förmåga att granska och bedöma det egna yrkesutövandet.
Angreppssättet via aktör-nätverksteori har skapat en bild av hur pedagogiska program genom en mångfald av översättningar formas i nät av förbindelser mellan olika aktörer. Studien har genom översättningsbegreppet strukit under att förändring alltid innebär att designer blir omdesigner. Snarare än en ordnad planerad och stegvis förändringsprocess framstår Lärande besöks framväxt och verksamhet som en komplex rörelse, som ändå visar på systematisk anpassning och plasticitet inför förändringsbetingelserna. Professionellt samspel har därmed hävdat sig som en viktig förändringsfaktor.
Date
2015-09-04Author
Nyvaller, Monica Margareta
Keywords
Förändringsprocesser, utbildningsförändring, kollegial granskning, Lärande besök, aktör-nätverksteori, fallstudie, lokal skolutveckling
educational change processes, collegial review, Learning Visits, actor-network theory, case study, local school development
Publication type
Doctoral thesis
ISBN
978-91-7346-839-8 (tryckt)
978-91-7346-840-4 (pdf)
ISSN
0436-1121
Series/Report no.
GOTHENBURGH STUDIES IN EDUCATIONAL SCIENCES
372
Language
swe