La enseñanza de la lengua: un obrar artístico. Una comparación entre la escuela Waldorf y la escuela estatal sueca
Sammanfattning
Waldorfskolor hamnar ofta högre än svenska kommunala skolor i Skolverkets statistik över
elevers betygsnivåer varför syftet med denna studie är att jämföra skillnader mellan den svenska
kommunala- och Waldorfskolans undervisning i ämnena spanska samt svenska som kan belysa detta
fenomen. För att göra detta analyserar vi svar från kvalitativa intervjuer med lärare i dessa ämnen från tre
skolor i Västra Götalandsregionen, en Waldorfskola, en kommunal skola och en friskola som inte använder
sig av samma pedagogik som Waldorf, detta för att få tillgång till ytterligare ett perspektiv. I analysen
baserar vi oss på teorier om det sociokulturella perspektivet samt holistiskt lärande. Det framkommer i
slutsatserna att skolorna arbetar på liknande sätt. Skillnaden är att Waldorfskolan har ett tydligt samarbete
mellan ämnena samt att de till stor del inkluderar konstnärliga element.
Examinationsnivå
Student essay
Fil(er)
Datum
2015-06-17Författare
Nilsson, Beatriz
Nyckelord
spanska
Waldorfskola
kommunala skolor
Rudolf Steiner
holistiskt lärande
sociokulturella perspektivet
Serie/rapportnr.
SPL kandidatuppsats i spanska
SPL 2015-022
Språk
spa