• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Slöjdlärares undervisning. En undersökning av hur lärare undervisar i slöjd utifrån Göteborgsutbildningen

Sammanfattning
Ann-Charlotte Ericson och Emile Le Hir: Slöjdlärares undervisning En undersökning av hur lärare undervisar i slöjd utifrån Göteborgsutbildningen. Göteborgs universitet: Examensar- bete inom lärarutbildningen, 10 p., 2007. Syftet med denna uppsats är att undersöka hur lärare, som har gått det vi kallar Göteborgsut- bildningen i slöjd, använder sina kunskaper ifrån utbildningen i sin undervisning. Vår huvud- fråga handlar om vilken slags undervisning som bedrivs av verksamma slöjdlärare som har gått denna utbildning. För att få svar har vi genomfört en intervjustudie med lärare i slöjd som har examinerats från Göteborgsutbildningen. Intervjufrågorna kretsar kring tre olika teman: slöjdprocessen, kunskapssyn och arbetssätt. Dessutom har vi bett lärarna kommentera den egna utbildningen. Resultaten av vår undersökning bearbetas utifrån styrdokument och tidigare forskning på äm- net. Genom vår undersökning ges svar på frågor kring hur utbildningen påverkar Göteborgslä- rarens undervisning. Bland de intervjuade i vår undersökning är resultatet tydligt. Slöjdpro- cessen har en central betydelse i lärarnas undervisning. Lärarna är, i de allra flesta fall, inte främmande för att arbeta i slöjdens alla material och de tar samtliga, på ett eller annat sätt, utgångspunkt i elevernas egna intressen i sin undervisning. I avsaknad av någon liknande undersökning är denna studie relevant för samtliga med intresse i Göteborgsutbildningen i slöjd. Arbetet ger en bild av hur denna utbildning påverkar den form som slöjdundervisningen i grundskolan kan ta.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/3939
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
HT06-1190-14.pdf (356.4Kb)
Datum
2007
Författare
Hir, Emile Le
Ericson, Lotta
Nyckelord
Slöjd
slöjdlärare
slöjdundervisning
slöjdproces
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV