Klassrumsinteraktion och skolbakgrund En studie om undervisningen av nyanlända elever på gymnasieskolans språkintroduktionsprogram
Abstract
Syftet med denna studie är att undersöka relationen mellan de didaktiska metoder
som lärare i svenska som andraspråk använder för interaktion och elevers
skolbakgrund. Nyanlända elever utgör en heterogen grupp med varierande
skolerfarenheter och den här studien undersöker vilka konsekvenser lärares
förhållningssätt till elevernas skolbakgrund får för undervisningen gällande former
för interaktion och interaktionsmönster. Studien är kvalitativ med kvantitativa
inslag. Undersökningen utgörs av klassrumsobservationer och lärarintervjuer i två
olika språkintroduktionsklasser på gymnasiet där eleverna har olika omfattande
skolbakgrund. Materialet analyseras utifrån ett sociokulturellt perspektiv på lärande
med fokus på interaktionens roll för andraspråksutveckling. Resultatet visar att
lärarnas förhållningssätt till elevernas skolbakgrund innebär delvis skilda
förväntningar på eleverna som får vissa konsekvenser för klassrumsinteraktionen.
Förväntningarna påverkar bland annat vilka aktiviteter lärarna planerar och i vilken
utsträckning interaktion utgör ett mål eller medel i klassrummet.
Degree
Student essay
Other description
Interdisciplinärt arbete, SIS133 15 hp
Svenska som andraspråk
VT 2015
Handledare: Julia Prentice
View/ Open
Date
2015-07-02Author
Melander, Andrea
Keywords
nyanlända
skolbakgrund
klassrumsinteraktion
interaktionsmönster
språkintroduktionsprogram
Language
swe