• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Swedish / Institutionen för svenska språket (-2021)
  • Kandidatuppsatser (Department of Swedish / Institutionen för svenska språket)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Swedish / Institutionen för svenska språket (-2021)
  • Kandidatuppsatser (Department of Swedish / Institutionen för svenska språket)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Klassrumsinteraktion och skolbakgrund En studie om undervisningen av nyanlända elever på gymnasieskolans språkintroduktionsprogram

Sammanfattning
Syftet med denna studie är att undersöka relationen mellan de didaktiska metoder som lärare i svenska som andraspråk använder för interaktion och elevers skolbakgrund. Nyanlända elever utgör en heterogen grupp med varierande skolerfarenheter och den här studien undersöker vilka konsekvenser lärares förhållningssätt till elevernas skolbakgrund får för undervisningen gällande former för interaktion och interaktionsmönster. Studien är kvalitativ med kvantitativa inslag. Undersökningen utgörs av klassrumsobservationer och lärarintervjuer i två olika språkintroduktionsklasser på gymnasiet där eleverna har olika omfattande skolbakgrund. Materialet analyseras utifrån ett sociokulturellt perspektiv på lärande med fokus på interaktionens roll för andraspråksutveckling. Resultatet visar att lärarnas förhållningssätt till elevernas skolbakgrund innebär delvis skilda förväntningar på eleverna som får vissa konsekvenser för klassrumsinteraktionen. Förväntningarna påverkar bland annat vilka aktiviteter lärarna planerar och i vilken utsträckning interaktion utgör ett mål eller medel i klassrummet.
Examinationsnivå
Student essay
Övrig beskrivning
Interdisciplinärt arbete, SIS133 15 hp Svenska som andraspråk VT 2015 Handledare: Julia Prentice
URL:
http://hdl.handle.net/2077/39755
Samlingar
  • Kandidatuppsatser (Department of Swedish / Institutionen för svenska språket)
Fil(er)
gupea_2077_39755_1.pdf (349.4Kb)
Datum
2015-07-02
Författare
Melander, Andrea
Nyckelord
nyanlända
skolbakgrund
klassrumsinteraktion
interaktionsmönster
språkintroduktionsprogram
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV