• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Swedish / Institutionen för svenska språket (-2021)
  • Kandidatuppsatser (Department of Swedish / Institutionen för svenska språket)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Swedish / Institutionen för svenska språket (-2021)
  • Kandidatuppsatser (Department of Swedish / Institutionen för svenska språket)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Klassrumsinteraktion och skolbakgrund En studie om undervisningen av nyanlända elever på gymnasieskolans språkintroduktionsprogram

Abstract
Syftet med denna studie är att undersöka relationen mellan de didaktiska metoder som lärare i svenska som andraspråk använder för interaktion och elevers skolbakgrund. Nyanlända elever utgör en heterogen grupp med varierande skolerfarenheter och den här studien undersöker vilka konsekvenser lärares förhållningssätt till elevernas skolbakgrund får för undervisningen gällande former för interaktion och interaktionsmönster. Studien är kvalitativ med kvantitativa inslag. Undersökningen utgörs av klassrumsobservationer och lärarintervjuer i två olika språkintroduktionsklasser på gymnasiet där eleverna har olika omfattande skolbakgrund. Materialet analyseras utifrån ett sociokulturellt perspektiv på lärande med fokus på interaktionens roll för andraspråksutveckling. Resultatet visar att lärarnas förhållningssätt till elevernas skolbakgrund innebär delvis skilda förväntningar på eleverna som får vissa konsekvenser för klassrumsinteraktionen. Förväntningarna påverkar bland annat vilka aktiviteter lärarna planerar och i vilken utsträckning interaktion utgör ett mål eller medel i klassrummet.
Degree
Student essay
Other description
Interdisciplinärt arbete, SIS133 15 hp Svenska som andraspråk VT 2015 Handledare: Julia Prentice
URI
http://hdl.handle.net/2077/39755
Collections
  • Kandidatuppsatser (Department of Swedish / Institutionen för svenska språket)
View/Open
gupea_2077_39755_1.pdf (349.4Kb)
Date
2015-07-02
Author
Melander, Andrea
Keywords
nyanlända
skolbakgrund
klassrumsinteraktion
interaktionsmönster
språkintroduktionsprogram
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV