Show simple item record

dc.contributor.authorGustafsson, Amanda
dc.date.accessioned2015-07-06T09:54:02Z
dc.date.available2015-07-06T09:54:02Z
dc.date.issued2015-07-06
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/39784
dc.descriptionInterdisciplinärt arbete, SIS133 15 hp Ämne: Svenska som andraspråk Termin: VT 2015 Handledare: Sofia Tingsellsv
dc.description.abstractSyftet med studien är att jämföra hur tre olika skolor i Göteborg väljer att organisera sina nyanlända elever i grundskolans senare år samt på vilket sätt organiseringen påverkar elevernas möjlighet till en språk- och kunskapsutvecklande undervisning. Detta har undersökts genom en kvalitativ metod där observationer och semistrukturerade intervjuer genomfördes med tre lärare som undervisar nyanlända elever i svenska som andraspråk i årskurs 6-9. Det insamlade materialet analyserades med hjälp av begreppet ramfaktorer och Cummins fyrfältsmodell. Resultatet visar att skolornas valda organisationsmodell av de nyanlända eleverna till viss del kan vara avgörande ifall en språk- och kunskapsutvecklande undervisning kan uppnås. Det som bidrar till detta är de rådande ramfaktorerna på respektive skola. I studien visar det sig framförallt att bristande styrdokument gällande nyanlända elever leder till att ansvaret av att organisera de nyanlända eleverna ofta läggs på skolornas svenska som andraspråkslärare. Studien tillför ett språk- och kunskapsutvecklande perspektiv på de organisatoriska aspekterna av organiseringen av nyanlända elever. Vidare kan studien skapa en medvetenhet hos lärare, rektorer och politiker för att tillsammans kunna arbeta på en bredare front för att göra de nyanlända eleverna till hela skolans angelägenhet.sv
dc.language.isoswesv
dc.subjectCummins fyrfältsmodellsv
dc.subjectförberedelseklasssv
dc.subjectnyanlända eleversv
dc.subjectorganisationsmodellsv
dc.subjectramfaktorersv
dc.subjectspråk- och kunskapsutvecklande undervisningsv
dc.titleKramar och ramar Organisatoriska aspekter på utbildningen för nyanlända elever i grundskolans senare år ur ett språk- och kunskapsutvecklande perspektivsv
dc.typeText
dc.setspec.uppsokHumanitiesTheology
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of Swedisheng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för svenska språketswe
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record