• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education and special education / Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, IPS (2010-)
  • Magisteruppsatser (IPS)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education and special education / Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, IPS (2010-)
  • Magisteruppsatser (IPS)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

En textanalys av värdegrunden och svenska som andraspråk i Lgr 11 - nyanlända elevers inkludering och delaktighet

Sammanfattning
Syfte Studiens syfte var att undersöka hur lärare i skolan förväntas inkludera de nyanlända eleverna utifrån stydokumenten. Den empiriska undersökningen avsåg att besvara syftet utifrån några frågeställningar som innehöll begreppen berikning, brist, inkludering, inklusion, integrering, exkludering, mångkulturalism och interkulturalism. Studien kan vara användbar för lärare som vill tolka läroplanen i sitt arbete med nyanlända elever. Metod I studien användes kritisk diskursanalys till att analysera källmaterialet Skolans värdegrund och uppdrag samt Svenska som andraspråk ur Lgr 11. Texten analyserades utifrån tre dimensioner. Den första gällde ord, grammatik och kontext. Den andra var den diskursiva praktiken som gällde produktion och konsumtion, samt den tredje vilken var den sociala praktiken. Resultat Lärarnas tolkningsmöjligheter och tolkningssvårigheter beror på att diskurserna både samverkar och motverkar varandra i ett komplicerat förhållande. Detta ger öppningar för nya tokningar då också diskurserna förändras genom tiden. Idéerna om inkludering, inklusion, multikulturalism och interkulturalism spelar roll i tolkningarna och samverkar så att de nyanlända inkluderas genom ett berikningsperspektiv. Genom ömsesidighet blir de nyanlända delaktiga genom språk, demokrati och förståelse. Mångkulturalism och interkulturalism uppstår. I motsats tolkas idéer om exklusion leda till utanförskap. Tolkningarna får konsekvenser för nyanländas inkludering.
Examinationsnivå
Student Essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/40439
Samlingar
  • Magisteruppsatser (IPS)
Fil(er)
gupea_2077_40439_1.pdf (934.6Kb)
Datum
2015-08-26
Författare
Demirel Al Reshan, Denize
Karlekvist Pettersson, Katarina
Nyckelord
Värdegrund
Svenska som andraspråk
Nyanlända elever
Berikningsteori
Inkludering
Delaktighet
Integrering
Mångkulturalism
Interkulturalism
Tolkningsmöjligheter
Serie/rapportnr.
Kandidatuppsats
VT15 IPS LAU925:15
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV