• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education and special education / Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, IPS (2010-)
  • Magisteruppsatser (IPS)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education and special education / Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, IPS (2010-)
  • Magisteruppsatser (IPS)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Att skriva sig till läsning - en metod för elever i behov av särskilt stöd. En kvalitativ studie ur ett pedagogperspektiv

Abstract
Syfte: Det övergripande syftet med studien är att undersöka sex pedagogers/specialpedagogers erfarenheter av Att Skriva sig till Läsning-metoden och arbetet med elever i behov av särskilt stöd, vad gäller läs- och skrivinlärningen. Teori: Studien utgår från en kvalitativ ansats, vilken lämpar sig när man ämnar undersöka, förstå och tolka resultat. Metod: Studien grundar sig på intervjuer gjorda med pedagoger och specialpedagoger som arbetar med metoden Att Skriva sig till Läsning. Datainsamlingen har skett genom intervjuer av fyra pedagoger och två specialpedagoger. Det insamlade intervjumaterialet transkriberades, tolkades och analyserades med en hermeneutiskt inspirerad metod. Resultat: Resultatet av studien visade att pedagogerna erfarit att metoden Att Skriva sig till Läsning gynnade alla elever, inklusive elever i behov av särskilt stöd. I resultatet visade det sig också att man i klassrummet gjorde pedagogiska anpassningar för elever i behov av särskilt stöd, även om dessa inte var uppenbara för pedagogerna. Pedagogerna ansåg att det inte förekom några pedagogiska anpassningar för elever i behov av särskilt stöd. I resultatet framkom också att pedagogerna främst efterfrågade en bättre fungerande teknik och en bättre fungerande teknisk support för att kunna arbeta med metoden. Denna efterfrågan gällde bland annat artefakterna man arbetar med, i detta fall bland annat I-pads. Resultatet visar också en mycket positiv inställning bland pedagogerna angående att arbeta med Att Skriva sig till Läsning, när det gäller elever i behov av särskilt stöd. Pedagogerna ansåg att de såg en snabbare läs- och skrivinlärning samt en bättre språklig medvetenhet, både hos eleverna i behov av särskilt stöd samt ”övriga” elever. Med språklig medvetenhet menade pedagogen språkets formsida, exempelvis att eleverna snabbare lärt sig sätta punkt efter mening, stor bokstav i början samt mellanrum mellan orden.
Degree
Student Essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/40727
Collections
  • Magisteruppsatser (IPS)
View/Open
gupea_2077_40727_1.pdf (311.2Kb)
Date
2015-10-06
Author
Persson, Cecilia
Keywords
kvalitativ studie
elever i behov av särskilt stöd
att skriva sig till läsning
ASL
specialpedagogik
specialpedagog
pedagog
Series/Report no.
Magisteruppsats
VT15-IPS-03 SPP600
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV