• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Lärarutbildningsnämnden (2010-)
  • Examensarbete grundnivå
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Lärarutbildningsnämnden (2010-)
  • Examensarbete grundnivå
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Alla har en bild av vad som är vackert. Förskollärares perspektiv på påverkansfaktorer för det dagliga arbetet med estetiska läroprocesser i förskolan.

Abstract
Abstract Studiens syfte, att synliggöra vissa påverkansfaktorer som några förskollärare med ett eget intresse för estetiska läroprocesser beskriver och problematisera i relation till sitt arbetssätt och till barns lärande. Studien består av en semistrukturerad intervju med tre förskollärare och en musikpedagog som arbetar på en förskola med musikinriktning. Det sociokulturella perspektivet på lärande genomsyrar denna studie. Insamlad data har analyserats och diskuterats utifrån Dysthes (003) aspekter på lärande ur ett sociokulturellt perspektiv. Dysthes skriver att lärande är situerat, huvudsakligen socialt, distribuerat, medierat och att lärande är ett deltagande i en praxisgemenskap. I resultatet presenteras de påverkansfaktorer som respondenterna i studien belyser. Påverkansfaktorerna är pedagogiska trender, skollagar och styrdokumentens utformning som i sin tur skapas i sin kulturella, sociala och ekonomiska kontext. Resultatet kommer att redovisas i löpande text efter följande rubriker; samhällets påverkansfaktorer på estetik, utbildningens betydelse för estetik samt möjligheter och hinder för kompetensutveckling inom estetik. I resultatdiskussionen kommer respondenternas perspektiv på påverkansfaktorer inom estetik diskuteras utifrån Dysthes tolkningar och tidigare forskning. I metoddiskussionen diskuteras och problematiseras metodvalet i relation till valt analysverktyg och studiens syfte. De etiska överväganden författarna har gjort under processen kommer även att diskuteras. Didaktiska konsekvenser kommer sedan redovisas utifrån studiens syfte vårt resultat och vår diskussion. Fokus kommer där att ligga vilka uttrycksmöjligheter barn får för att utveckla sin identitet.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/40903
Collections
  • Examensarbete grundnivå
View/Open
gupea_2077_40903_1.pdf (647.3Kb)
Date
2015
Author
Sandberg, Linnéa
Keywords
Estetiska läroprocesser
skola
barn
förskola
lä
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV