Alla har en bild av vad som är vackert. Förskollärares perspektiv på påverkansfaktorer för det dagliga arbetet med estetiska läroprocesser i förskolan.
Abstract
Abstract
Studiens syfte, att synliggöra vissa påverkansfaktorer som några förskollärare med ett eget
intresse för estetiska läroprocesser beskriver och problematisera i relation till sitt arbetssätt
och till barns lärande. Studien består av en semistrukturerad intervju med tre förskollärare och
en musikpedagog som arbetar på en förskola med musikinriktning. Det sociokulturella
perspektivet på lärande genomsyrar denna studie. Insamlad data har analyserats och
diskuterats utifrån Dysthes (003) aspekter på lärande ur ett sociokulturellt perspektiv.
Dysthes skriver att lärande är situerat, huvudsakligen socialt, distribuerat, medierat och att
lärande är ett deltagande i en praxisgemenskap. I resultatet presenteras de påverkansfaktorer
som respondenterna i studien belyser. Påverkansfaktorerna är pedagogiska trender, skollagar
och styrdokumentens utformning som i sin tur skapas i sin kulturella, sociala och ekonomiska
kontext. Resultatet kommer att redovisas i löpande text efter följande rubriker; samhällets
påverkansfaktorer på estetik, utbildningens betydelse för estetik samt möjligheter och hinder
för kompetensutveckling inom estetik. I resultatdiskussionen kommer respondenternas
perspektiv på påverkansfaktorer inom estetik diskuteras utifrån Dysthes tolkningar och
tidigare forskning. I metoddiskussionen diskuteras och problematiseras metodvalet i relation
till valt analysverktyg och studiens syfte. De etiska överväganden författarna har gjort under
processen kommer även att diskuteras. Didaktiska konsekvenser kommer sedan redovisas
utifrån studiens syfte vårt resultat och vår diskussion. Fokus kommer där att ligga vilka
uttrycksmöjligheter barn får för att utveckla sin identitet.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2015Author
Sandberg, Linnéa
Keywords
Estetiska läroprocesser
skola
barn
förskola
lä
Language
sv