• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Lärarutbildningsnämnden (2010-)
  • Examensarbete grundnivå
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Lärarutbildningsnämnden (2010-)
  • Examensarbete grundnivå
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Alla har en bild av vad som är vackert. Förskollärares perspektiv på påverkansfaktorer för det dagliga arbetet med estetiska läroprocesser i förskolan.

Sammanfattning
Abstract Studiens syfte, att synliggöra vissa påverkansfaktorer som några förskollärare med ett eget intresse för estetiska läroprocesser beskriver och problematisera i relation till sitt arbetssätt och till barns lärande. Studien består av en semistrukturerad intervju med tre förskollärare och en musikpedagog som arbetar på en förskola med musikinriktning. Det sociokulturella perspektivet på lärande genomsyrar denna studie. Insamlad data har analyserats och diskuterats utifrån Dysthes (003) aspekter på lärande ur ett sociokulturellt perspektiv. Dysthes skriver att lärande är situerat, huvudsakligen socialt, distribuerat, medierat och att lärande är ett deltagande i en praxisgemenskap. I resultatet presenteras de påverkansfaktorer som respondenterna i studien belyser. Påverkansfaktorerna är pedagogiska trender, skollagar och styrdokumentens utformning som i sin tur skapas i sin kulturella, sociala och ekonomiska kontext. Resultatet kommer att redovisas i löpande text efter följande rubriker; samhällets påverkansfaktorer på estetik, utbildningens betydelse för estetik samt möjligheter och hinder för kompetensutveckling inom estetik. I resultatdiskussionen kommer respondenternas perspektiv på påverkansfaktorer inom estetik diskuteras utifrån Dysthes tolkningar och tidigare forskning. I metoddiskussionen diskuteras och problematiseras metodvalet i relation till valt analysverktyg och studiens syfte. De etiska överväganden författarna har gjort under processen kommer även att diskuteras. Didaktiska konsekvenser kommer sedan redovisas utifrån studiens syfte vårt resultat och vår diskussion. Fokus kommer där att ligga vilka uttrycksmöjligheter barn får för att utveckla sin identitet.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/40903
Samlingar
  • Examensarbete grundnivå
Fil(er)
gupea_2077_40903_1.pdf (647.3Kb)
Datum
2015
Författare
Sandberg, Linnéa
Nyckelord
Estetiska läroprocesser
skola
barn
förskola
lä
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV