• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Lärarutbildningsnämnden (2010-)
  • Examensarbete grundnivå
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Lärarutbildningsnämnden (2010-)
  • Examensarbete grundnivå
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Kommunikation och autism

Abstract
Sammanfattning Vårt syfte med denna empiriska studie är att studera vilka kommunikativa strategier som förskolans pedagoger använder för barn med autismspektrumdiagnos. Studien syftar också till att ge en bild av hur pedagogerna anpassar dessa strategier efter de specifika barnen. Tidigare forskning har visat att den kommunikativa förmågan hos barn med autismspektrumdiagnos utvecklas bättre vid ett tidigt ingripande där strategier för kommunikation ingår. Forskning visar även att den multimodala formen i alternativ och kompletterande kommunikation är effektiv för barn med autism. Denna studie utgår ifrån ett sociokulturellt perspektiv vars grundtanke är att lärande uppstår i samspel med andra. I perspektivet är den sociala interaktionen en förutsättning för att människan ska lära. Både den teoretiska förankringen och den tidigare forskningen används som analysredskap. Studien utgår ifrån en kvalitativ ansats och metoden som använts är halvstrukturerade intervjuer. Dessa har registrerats med hjälp av inspelningar och anteckningar. Intervjudeltagarna bestod av fem förskollärare och en musiklärare som alla var verksamma i förskoleverksamheter. Slutsatsen som kan dras av denna studie är att strategierna som används i kommunikation med barn med autismdiagnos ska anpassas efter varje individs förmågor och förutsättningar. Det har exempelvis framkommit genom att pedagogerna utgått ifrån barnets specifika intresse som en strategi för kommunikation.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/40907
Collections
  • Examensarbete grundnivå
View/Open
gupea_2077_40907_1.pdf (707.0Kb)
Date
2015
Author
Jaurelius, Lisa
Keywords
autism
kommunikation
strategier
alternativ komm
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV