Kommunikation och autism
Sammanfattning
Sammanfattning
Vårt syfte med denna empiriska studie är att studera vilka kommunikativa strategier som förskolans
pedagoger använder för barn med autismspektrumdiagnos. Studien syftar också till att ge en bild av
hur pedagogerna anpassar dessa strategier efter de specifika barnen. Tidigare forskning har visat att
den kommunikativa förmågan hos barn med autismspektrumdiagnos utvecklas bättre vid ett tidigt
ingripande där strategier för kommunikation ingår. Forskning visar även att den multimodala formen i
alternativ och kompletterande kommunikation är effektiv för barn med autism. Denna studie utgår
ifrån ett sociokulturellt perspektiv vars grundtanke är att lärande uppstår i samspel med andra. I
perspektivet är den sociala interaktionen en förutsättning för att människan ska lära. Både den
teoretiska förankringen och den tidigare forskningen används som analysredskap. Studien utgår ifrån
en kvalitativ ansats och metoden som använts är halvstrukturerade intervjuer. Dessa har registrerats
med hjälp av inspelningar och anteckningar. Intervjudeltagarna bestod av fem förskollärare och en
musiklärare som alla var verksamma i förskoleverksamheter. Slutsatsen som kan dras av denna studie
är att strategierna som används i kommunikation med barn med autismdiagnos ska anpassas efter varje
individs förmågor och förutsättningar. Det har exempelvis framkommit genom att pedagogerna utgått
ifrån barnets specifika intresse som en strategi för kommunikation.
Examinationsnivå
Student essay
Samlingar
Fil(er)
Datum
2015Författare
Jaurelius, Lisa
Nyckelord
autism
kommunikation
strategier
alternativ komm
Språk
sv