Show simple item record

dc.contributor.authorÖst, Juliasv
dc.date.accessioned2015-11-19T19:53:57Z
dc.date.available2015-11-19T19:53:57Z
dc.date.issued2015sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/40912
dc.description.abstractBakgrund: Valet av ämne grundar sig i att vi båda har ett intresse för hur människor väljer att kommunicera med varandra i olika situationer. Vi har tidigare i utbildningen haft en kurs om ämnet konflikthantering som gav oss ett stort intresse att fortsätta fördjupa oss i ämnet. Vi har uppmärksammat konflikter som ett vanligt förekommande problem i förskolans arbetslag som inte alltid tas upp för diskussion. Genom att problematisera pedagogers samarbete och kommunikation i arbetslaget vill vi synliggöra eventuella brister alternativt utvecklingsmöjligheter i verksamheten. Vi vill se närmare på om det finns ett öppet klimat på förskolan där det är tillåtet att reflektera över allas olika synpunkter. Syfte: Syftet med vår studie är att nå en fördjupad förståelse för faktorer som påverkar arbetsklimatet i arbetslag inom förskolan, särskilt vad gäller kommunikationens roll i förhållande till konflikthantering. Metod: Vi har gjort en mindre empirisk studie som innebär att vi systematiskt har undersökt ett möjligt problem genom att intervjua sju pedagoger och använda oss av ett par begränsade frågeställningar. Studien handlar om att kvalitativt undersöka pedagogers förhållningssätt till arbetslagets kommunikation, mer bestämt hantering av konflikter i förskolemiljön. Resultat: Samtliga intervjuade pedagoger på förskolorna såg på begreppet konflikt som en situation där man har olika åsikter om något samt att den generella uppfattningen av kommunikationen i respektive arbetslag var att den varken var bra eller dålig. Däremot skiljde sig uppfattningarna om konsekvenserna av konflikter. Pedagogerna tog bland annat upp tidsbristen som en möjlig orsak till dålig stämning i arbetslagen. Utifrån resultatet uppfattade flertalet av de intervjuade pedagogerna såg sig själva som bra på att kommunicera. Åsikterna om konstruktiv kritik framställdes som en möjlighet för pedagogerna att utvecklas medan obefogad kritik inte var uppskattat och kunde ha motsatt effekt.sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectKonflikthanteringsv
dc.subjectkommunikationsv
dc.subjectsamarbetsklimat,sv
dc.titleKommunikationens betydelse för samarbetsklimatet - I förskolans arbetslagsv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokM2sv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärandesv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record