Det var inte jag! En analys av pedagogers upplevelser och erfarenheter kring sin roll i barns konflikter i förskolan.
Abstract
Abstract
Syftet med denna studie är att får insyn i hur pedagoger upplever sin egen roll i konflikter
som uppstår mellan barn i förskolan. Studiens analys utgår från det empiriska material som
samlats in från de tre fokusintervjuer vi gjort med förskollärare. Studien utgår från den
sociokulturella teorin. Vi vill med våra intervjuer ta del av hur pedagogerna ser på
konflikter. Samt hur de ser på sin egen roll i konflikter som uppstår mellan barnen i
förskolan. Med stöd av valda teorier och konfliktmodeller, samt tidigare forskning inom
fältet har vi analyserat det empiriska materialet.
Utifrån resultatet av denna analys kan vi se att det finns olika tillvägagångssätt vilka
pedagogerna använders sig av för att hantera konflikter. Hur de ser på sin roll i konflikter
mellan barn varierar, bland annat beroende på hur konfliktsituationen ser ut, vilka barn som
är inblandade samt deras ålder och språkliga utveckling. Vi har kommit fram till två mer
framträdande roller som pedagogerna tar i konfliktsituationer mellan barnen i verksamheten.
Pedagogerna talar också om omständigheter i förskolan som gör det svårt för dem att utföra
sitt uppdrag så som de önskar. Svårigheterna som pedagogerna talar om är framförallt
relaterade till tidsbrist och de stora barngrupperna. Pedagogernas roll i barnens konflikter
samt hur den påverkar barnens möjlighet att själva vara en del av sin egen konflikhantering
problematiseras och diskuteras.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2015Author
Gren, Matilda
Keywords
Konflikthantering
kommunikation
samarbetsklimat,
Language
sv