• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Lärarutbildningsnämnden (2010-)
  • Examensarbete grundnivå
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Lärarutbildningsnämnden (2010-)
  • Examensarbete grundnivå
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Det var inte jag! En analys av pedagogers upplevelser och erfarenheter kring sin roll i barns konflikter i förskolan.

Abstract
Abstract Syftet med denna studie är att får insyn i hur pedagoger upplever sin egen roll i konflikter som uppstår mellan barn i förskolan. Studiens analys utgår från det empiriska material som samlats in från de tre fokusintervjuer vi gjort med förskollärare. Studien utgår från den sociokulturella teorin. Vi vill med våra intervjuer ta del av hur pedagogerna ser på konflikter. Samt hur de ser på sin egen roll i konflikter som uppstår mellan barnen i förskolan. Med stöd av valda teorier och konfliktmodeller, samt tidigare forskning inom fältet har vi analyserat det empiriska materialet. Utifrån resultatet av denna analys kan vi se att det finns olika tillvägagångssätt vilka pedagogerna använders sig av för att hantera konflikter. Hur de ser på sin roll i konflikter mellan barn varierar, bland annat beroende på hur konfliktsituationen ser ut, vilka barn som är inblandade samt deras ålder och språkliga utveckling. Vi har kommit fram till två mer framträdande roller som pedagogerna tar i konfliktsituationer mellan barnen i verksamheten. Pedagogerna talar också om omständigheter i förskolan som gör det svårt för dem att utföra sitt uppdrag så som de önskar. Svårigheterna som pedagogerna talar om är framförallt relaterade till tidsbrist och de stora barngrupperna. Pedagogernas roll i barnens konflikter samt hur den påverkar barnens möjlighet att själva vara en del av sin egen konflikhantering problematiseras och diskuteras.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/40913
Collections
  • Examensarbete grundnivå
View/Open
gupea_2077_40913_1.pdf (714.6Kb)
Date
2015
Author
Gren, Matilda
Keywords
Konflikthantering
kommunikation
samarbetsklimat,
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV