• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Lärarutbildningsnämnden (2010-)
  • Examensarbete grundnivå
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Lärarutbildningsnämnden (2010-)
  • Examensarbete grundnivå
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Det var inte jag! En analys av pedagogers upplevelser och erfarenheter kring sin roll i barns konflikter i förskolan.

Sammanfattning
Abstract Syftet med denna studie är att får insyn i hur pedagoger upplever sin egen roll i konflikter som uppstår mellan barn i förskolan. Studiens analys utgår från det empiriska material som samlats in från de tre fokusintervjuer vi gjort med förskollärare. Studien utgår från den sociokulturella teorin. Vi vill med våra intervjuer ta del av hur pedagogerna ser på konflikter. Samt hur de ser på sin egen roll i konflikter som uppstår mellan barnen i förskolan. Med stöd av valda teorier och konfliktmodeller, samt tidigare forskning inom fältet har vi analyserat det empiriska materialet. Utifrån resultatet av denna analys kan vi se att det finns olika tillvägagångssätt vilka pedagogerna använders sig av för att hantera konflikter. Hur de ser på sin roll i konflikter mellan barn varierar, bland annat beroende på hur konfliktsituationen ser ut, vilka barn som är inblandade samt deras ålder och språkliga utveckling. Vi har kommit fram till två mer framträdande roller som pedagogerna tar i konfliktsituationer mellan barnen i verksamheten. Pedagogerna talar också om omständigheter i förskolan som gör det svårt för dem att utföra sitt uppdrag så som de önskar. Svårigheterna som pedagogerna talar om är framförallt relaterade till tidsbrist och de stora barngrupperna. Pedagogernas roll i barnens konflikter samt hur den påverkar barnens möjlighet att själva vara en del av sin egen konflikhantering problematiseras och diskuteras.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/40913
Samlingar
  • Examensarbete grundnivå
Fil(er)
gupea_2077_40913_1.pdf (714.6Kb)
Datum
2015
Författare
Gren, Matilda
Nyckelord
Konflikthantering
kommunikation
samarbetsklimat,
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV