• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Lärarutbildningsnämnden (2010-)
  • Examensarbete grundnivå
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Lärarutbildningsnämnden (2010-)
  • Examensarbete grundnivå
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Förskolläraren som närbyråkrat - En ontologisk spänning

Abstract
När läroplanen för förskolan kom till fick förskollärarna en nya roll, och syftet med vårt arbete är att undersöka denna nya roll som förskollärare har tillskrivits och hur förskollärarna upplever den. Fredriksson (2010) skriver i sin avhandling Marknaden och lärarna -­ Hur organiseringen av skolan påverkar lärares offentliga tjänstemannaskap om två modeller, den professionella och den byråkratiska modellen. Förskollärare har fått en roll som består av en kombination av dessa två modeller, de har blivit tillskrivna en roll som närbyråkrater. Den forskningsfråga vi ställt oss är: Upplever förskollärare som genomgått sin utbildning efter decentraliseringen en spänning i deras närbyråkratiska roll? Studiens teoretiska referensram utgår ifrån förskollärare som närbyråkrater, där den professionella och byråkratiska modellen kombineras. Forskningsprojektet har genomförts genom en kvalitativ ansats där fem respondenter blivit intervjuade. De viktigaste resultaten vi fått fram genom vår studie handlar om den spänning som uppstår i kombinationen av den professionella och byråkratiska modellen. Exempel på denna spänning är att de professionella förskollärarna inte uppfattar statens kontroll, utan upplever att de är de själva som besitter kontrollen. Våra respondenter försöker hävda att det är dom som besitter kontrollen för att som Löfdahl och Pérez Prieto (2010) skriver undgå direkt kontroll från staten. De menar att sådana positiva framställningar utgör ett instrument för att få kontroll över den egna verksamheten, och för att undgå statens kontroll.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/40918
Collections
  • Examensarbete grundnivå
View/Open
gupea_2077_40918_1.pdf (978.1Kb)
Date
2015
Author
Ringholm, Sandra
Keywords
 Professionell
 närbyråkrat
 autonomi
 förtroen
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV