• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Lärarutbildningsnämnden (2010-)
  • Examensarbete grundnivå
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Lärarutbildningsnämnden (2010-)
  • Examensarbete grundnivå
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Förskolläraren som närbyråkrat - En ontologisk spänning

Sammanfattning
När läroplanen för förskolan kom till fick förskollärarna en nya roll, och syftet med vårt arbete är att undersöka denna nya roll som förskollärare har tillskrivits och hur förskollärarna upplever den. Fredriksson (2010) skriver i sin avhandling Marknaden och lärarna -­ Hur organiseringen av skolan påverkar lärares offentliga tjänstemannaskap om två modeller, den professionella och den byråkratiska modellen. Förskollärare har fått en roll som består av en kombination av dessa två modeller, de har blivit tillskrivna en roll som närbyråkrater. Den forskningsfråga vi ställt oss är: Upplever förskollärare som genomgått sin utbildning efter decentraliseringen en spänning i deras närbyråkratiska roll? Studiens teoretiska referensram utgår ifrån förskollärare som närbyråkrater, där den professionella och byråkratiska modellen kombineras. Forskningsprojektet har genomförts genom en kvalitativ ansats där fem respondenter blivit intervjuade. De viktigaste resultaten vi fått fram genom vår studie handlar om den spänning som uppstår i kombinationen av den professionella och byråkratiska modellen. Exempel på denna spänning är att de professionella förskollärarna inte uppfattar statens kontroll, utan upplever att de är de själva som besitter kontrollen. Våra respondenter försöker hävda att det är dom som besitter kontrollen för att som Löfdahl och Pérez Prieto (2010) skriver undgå direkt kontroll från staten. De menar att sådana positiva framställningar utgör ett instrument för att få kontroll över den egna verksamheten, och för att undgå statens kontroll.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/40918
Samlingar
  • Examensarbete grundnivå
Fil(er)
gupea_2077_40918_1.pdf (978.1Kb)
Datum
2015
Författare
Ringholm, Sandra
Nyckelord
 Professionell
 närbyråkrat
 autonomi
 förtroen
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV