Jämställdhet i praktiken. En kvalitativ studie om pedagogers tal om jämställdhetsarbete på fritidshem
Abstract
Abstract
Studien behandlar fritidspedagogers berättelser om sitt arbete med jämställdhet på
fritidshemmet. Syftet med studien är att utifrån ett genusperspektiv undersöka några
pedagogers arbete med jämställdhet på fritidshem. Frågeställningarna som besvaras är:
Vad betyder jämställdhet för pedagogerna? Hur arbetar pedagogerna med jämställdhet på
fritidshemmet samt hur beskriver pedagogerna att de utvärderar sitt jämställdhetsarbete?
I studien genomförde vi semistrukturerade intervjuer eftersom vi ämnade utforska
pedagogernas tal om jämställdhet och hur de arbetar med det. Vi utgår ifrån Connells
genusteori i vår studie då studien har jämställdhet som fokusområde. Intervjuerna
analyserades utifrån de frågeställningar som ligger till grund för studien.
Resultatet visar att pedagogerna har en enhetlig definition av jämställdhet. Vidare beskrivs
arbetet med jämställdhet som komplicerat och pedagogerna menar att det saknas strategier för
hur de konkret kan arbeta med det. De strategier som träder fram i deltagarnas berättelser
berör hur grupperna formas, aktiviteternas laddning samt vikten av allas rätt att komma till
tals och delta. Hur man som pedagog ska förhålla sig till ämnet beskrivs vara svårt då det inte
framgår tydligt hur arbetet ska utföras rent praktiskt enligt pedagogerna i vår studie. Arbetet
med jämställdhet prioriteras inte direkt och utvärderas därför inte alls.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2015Author
Andersson, Andreas
Asplund, Claes
Keywords
jämställdhet
genus
genusteori
fritidshem
Conne
Language
sv