• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Lärarutbildningsnämnden (2010-)
  • Examensarbete grundnivå
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Lärarutbildningsnämnden (2010-)
  • Examensarbete grundnivå
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Jämställdhet i praktiken. En kvalitativ studie om pedagogers tal om jämställdhetsarbete på fritidshem

Abstract
Abstract Studien behandlar fritidspedagogers berättelser om sitt arbete med jämställdhet på fritidshemmet. Syftet med studien är att utifrån ett genusperspektiv undersöka några pedagogers arbete med jämställdhet på fritidshem. Frågeställningarna som besvaras är: Vad betyder jämställdhet för pedagogerna? Hur arbetar pedagogerna med jämställdhet på fritidshemmet samt hur beskriver pedagogerna att de utvärderar sitt jämställdhetsarbete? I studien genomförde vi semistrukturerade intervjuer eftersom vi ämnade utforska pedagogernas tal om jämställdhet och hur de arbetar med det. Vi utgår ifrån Connells genusteori i vår studie då studien har jämställdhet som fokusområde. Intervjuerna analyserades utifrån de frågeställningar som ligger till grund för studien. Resultatet visar att pedagogerna har en enhetlig definition av jämställdhet. Vidare beskrivs arbetet med jämställdhet som komplicerat och pedagogerna menar att det saknas strategier för hur de konkret kan arbeta med det. De strategier som träder fram i deltagarnas berättelser berör hur grupperna formas, aktiviteternas laddning samt vikten av allas rätt att komma till tals och delta. Hur man som pedagog ska förhålla sig till ämnet beskrivs vara svårt då det inte framgår tydligt hur arbetet ska utföras rent praktiskt enligt pedagogerna i vår studie. Arbetet med jämställdhet prioriteras inte direkt och utvärderas därför inte alls.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/40927
Collections
  • Examensarbete grundnivå
View/Open
gupea_2077_40927_1.pdf (880.4Kb)
Date
2015
Author
Andersson, Andreas
Asplund, Claes
Keywords
jämställdhet
genus
genusteori
fritidshem
Conne
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV