• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Lärarutbildningsnämnden (2010-)
  • Examensarbete grundnivå
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Lärarutbildningsnämnden (2010-)
  • Examensarbete grundnivå
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Jämställdhet i praktiken. En kvalitativ studie om pedagogers tal om jämställdhetsarbete på fritidshem

Sammanfattning
Abstract Studien behandlar fritidspedagogers berättelser om sitt arbete med jämställdhet på fritidshemmet. Syftet med studien är att utifrån ett genusperspektiv undersöka några pedagogers arbete med jämställdhet på fritidshem. Frågeställningarna som besvaras är: Vad betyder jämställdhet för pedagogerna? Hur arbetar pedagogerna med jämställdhet på fritidshemmet samt hur beskriver pedagogerna att de utvärderar sitt jämställdhetsarbete? I studien genomförde vi semistrukturerade intervjuer eftersom vi ämnade utforska pedagogernas tal om jämställdhet och hur de arbetar med det. Vi utgår ifrån Connells genusteori i vår studie då studien har jämställdhet som fokusområde. Intervjuerna analyserades utifrån de frågeställningar som ligger till grund för studien. Resultatet visar att pedagogerna har en enhetlig definition av jämställdhet. Vidare beskrivs arbetet med jämställdhet som komplicerat och pedagogerna menar att det saknas strategier för hur de konkret kan arbeta med det. De strategier som träder fram i deltagarnas berättelser berör hur grupperna formas, aktiviteternas laddning samt vikten av allas rätt att komma till tals och delta. Hur man som pedagog ska förhålla sig till ämnet beskrivs vara svårt då det inte framgår tydligt hur arbetet ska utföras rent praktiskt enligt pedagogerna i vår studie. Arbetet med jämställdhet prioriteras inte direkt och utvärderas därför inte alls.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/40927
Samlingar
  • Examensarbete grundnivå
Fil(er)
gupea_2077_40927_1.pdf (880.4Kb)
Datum
2015
Författare
Andersson, Andreas
Asplund, Claes
Nyckelord
jämställdhet
genus
genusteori
fritidshem
Conne
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV