Show simple item record

dc.contributor.authorBarkhult, Mariasv
dc.date.accessioned2015-11-19T19:54:03Z
dc.date.available2015-11-19T19:54:03Z
dc.date.issued2015sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/40931
dc.description.abstractAbstract Syftet med studien är att undersöka vilka könsmönster som framkommer vid barns fysiska aktiviteter. Vi vill även undersöka vilka tankar och upplevelser pedagogerna på fritidshemmet har kring barns könsmönster och hur de arbetar med detta. Studien besvaras med följande frågeställningar: Vilka könsmönster kan observeras i barns fysiska aktivitet under fritidshemmets utevistelse? Vilka tankar och upplevelser har pedagogerna kring barns könsmönster? Hur arbetar lärare i fritidshem med fysisk aktivitet i relation till könsmönster? I studien redovisas både tidigare nationell och internationell forskning kring könsmönster i skola och i fysisk aktivitet. Även en historisk tillbakablick redovisas för ge en bakgrund till en del föreställningar som finns i dagens fritidshem, skola och samhälle. Studien är genomförd med kvalitativ ansats då avsikten är att undersöka ett visst fenomen, uppfattningar och tankar kring barns könsmönster i fysisk aktivitet. De metoder som används för att svara på studiens syfte är observation av barn och pedagoger samt intervju av pedagoger på fritidshemmet. Som teoretisk utgångspunkt har genusteori utifrån Raewyn Connell använts. Resultatet i studien visar att traditionella könsmönster i barns fysiska aktivitet till stor grad gick att observera med vissa undantag. Pedagogerna uttryckte den traditionella synen av könsmönster men ansåg att det är en stereotyp bild och att det är viktigt att arbeta med att motverka att barn styrs av förväntade könsmönster. Arbetet med könsmönster på fritidshemmet handlar till stor del att pedagogerna själva är fysiskt aktiva, reflekterar över sina föreställningar och sitt förhållningssätt.sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectKönsmönstersv
dc.subjectfysisk aktivitetsv
dc.subjectfritidshemsv
dc.subjectgenustesv
dc.titleBarns könsmönster i den fysiska aktiviteten på fritidshemmetsv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokM2sv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärandesv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record