Flerspråkiga barn i förskolan. En studie om hur det språkliga stödet skiljer sig mellan samling och utelek för flerspråkiga barn
Sammanfattning
Vid den fria uteleken försöker pedagogerna vara delaktiga i barnens lekar för att kunna stötta och sätta ord på barnens
upplevelser. Studien undersöker även om det finns något samband mellan barnets språkutveckling och vilket språk
vårdnadshavarna talar i hemmet. Pedagogerna är enade om att de barn som aktivt talar modersmålet i hemmet, utvecklar
ett starkt modersmål, vilket bidrar till att dessa barn också utvecklar svenskan snabbt. För att detta sambandet ska gälla,
krävs det dock att vårdnadshavarna behärskar modersmålet så att barnet får ett rikt och nyanserat ordförråd. Den
didaktiska konsekvensen av denna studies resultat är att förskollärare stimulerar barn i deras modersmålslärande, men
samtidigt skapar möjligheter för barnet att utveckla det svenska språket.
Examinationsnivå
Student essay
Samlingar
Fil(er)
Datum
2015Författare
Andreasson, Amanda
Nyckelord
Förskola
språkutveckling
flerspråkighet
modersm
Språk
sv