Den som inte kan ett annat språk kan sitt eget. En empirisk studie om hur pedagoger arbetar med flerspråkiga barn i fritidshemmet
Sammanfattning
Abstract
• Problem, syfte och frågor
Studiens syfte med detta arbete är att ta reda på hur fritidspedagoger arbetar med barns
flerspråkiga användning på fritidshem. Detta är också huvudfrågan i arbetet. Längre ner i
arbetet ”syfte och frågeställningar” har jag riktat in mig och avgränsat mina underfrågor som
ni kan se i det stycket. Det jag också vill undersöka är åsikterna hos de pedagoger jag har
intervjuat.
• Material, metod, teori och analys
I min undersökning använder jag mig av semistrukturerad, kvalitativ intervju. Intervjuerna
utfördes på två rektorer och på fyra pedagoger på olika skolor/fritidshem. Empirin som blev
mitt material, (3 intervjuer) spelades in på band (en blev en muntlig intervju, resterande fick
jag som form av en enkät) intervjuerna transkriberades i denna studie och sammanfattades
sedan. Utifrån mina fyra teman som står under ”resultatanalys” jämförs intervjusvaren från
pedagogerna som jag har intervjuat. Detta arbete styrks genom det sociokulturella
perspektivet. Perspektivet behandlar socialt samspel och kommunikation. Men också
språkliga socialisationer.
• De viktigaste resultaten
Detta examenarbete behandlar frågor om hur pedagoger och rektorer arbetar med elevers
flerspråkighet på fritidshemmets verksamhet. I denna studie har sex informanter med svenskt
ursprung intervjuas. Resultatet av intervjuerna visar att pedagogerna uttrycker. Pedagogerna
utrycker att barnen ska prata svenska på fritids. Men ibland tar de också upp att det är bra att
barnen kan flera språk t.ex. så att elever kan hjälpa varandra på sitt modersmål.
Examinationsnivå
Student essay
Samlingar
Fil(er)
Datum
2015Författare
Nikolov, Sabrina
Nyckelord
Flerspråkighet
fritidshem
pedagoger
modersmål
Språk
sv